- Brukte rullestol i tre uker for å forstå karakteren - 08.02.2023
- Nye regler skal hjelpe ikke-digitale bankkunder - 14.09.2022
- Produksjonsfeil på nasjonale ID-kort – leveringstiden øker - 12.09.2022
Det grønne skiftet eller grønn kolonialisme? Det handler om perspektiv. Forestillingenes bakteppe er vindkraftutbygging og drivhuseffekten. Dette finner en ny dimensjon når arktisk mytologi møter sørsamisk bjørnmyte og den kinesiske sagaen om krittringen.
– En utrettelig søken etter energi og teknisk utvikling har resultert i klimaforandringer som setter samfunnets infrastrukturer på hårde prøver. Vitenskapen søker tekniske løsninger for å opprettholde levestandard og produksjon, samtidig som vi utnytter jordens siste urørte naturområder. Det er en fornyet søken etter antikkens perpetuum mobile – evighetsmaskinen. Vi har etablert et mantra som de folkevalgte politikerne og den profittsultne kapitalisten bruker over hele verden nå – det grønne skiftet, det grønne skiftet. Det er på høy tid også for det samiske folk å vise konsekvensene av det vi opplever som grønn kolonialisme, sier teatersjef Cecilia Persson.
Dette er et samarbeid mellom Åarjelhsaemien Teatere, Nordland Teater (Mo i Rana) og Turnéteatret i Trøndelag. De første to delene i trilogien produseres og spilles innenfor teatrenes respektive turnéområde, for deretter å komprimeres og forenes til en helhet som vises i en vandring gjennom Bodø, med premiere 14 januar 2024.
– Denne teater-trilogien er en av de store satsingene til Bodø2024, og gjennom denne avtalen med Sørsamisk Teater sikrer vi nå at prosjektet blir realisert fullt ut. Det er høyaktuelle samfunnsspørsmål som debatteres gjennom disse forestillingene, hvor man må ta stilling til vanskelige spørsmål rundt det grønne skiftet og hvordan det påvirker oss alle, men kanskje særlig samisk kultur og levesett. Vi i Bodø2024 gleder oss veldig til å fortsette samarbeidet og til å se resultatet av forestillingene i årene som kommer, sier direktør i Bodø2024 André Wallann Larsen.