- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Stykket har urpremiere på Riksteatret i Oslo 4. september, og vil turnere landet rundt frem til 20. november, når siste forestilling skal spilles på Jessheim.
Ifølge teatersjef ved Riksteatret, Ellen Horn, er cluet å presentere Norge og nordmenn i det året som har feiret 200-årsjubiléet for Grunnloven med en liten tvist.
– Jeg er dritstolt over at Riksteatret kan presentere en ny norsk musikal på plakaten. Vi finner ulike elementer som både spøker med, og samtidig setter spørsmålstegn på hva slags samfunn vi er i dag, sier hun til utrop.no.
Vi ser jo blant annet henvisninger til romfolksdebatten og sure svenske kelnere på Grand Café i stykket. Hvor viktig er det å ha plass til den “andre” i den kulturelle bevissthet?
– Vi må kunne ihvertfall være i stand til å reflektere gjennom dette 200-årsjubiléet hvordan vi har behandlet “den andre”. Og ikke minst til å innse hvor heldige vi er i en verden preget av kaos, økonomiske kriger og krigføring. Et gjennomgående tema i stykket hvordan Norge utviklet seg til en liten fristat, en øy av velstand. Og hva det har gjort med oss nordmenn, både gamle og nye.
I Wergelands skikkelse
Espen Beranek Holm spiller en gjenoppstått figur av Henrik Wergeland, som leder den yngste generasjonen (representert ved Hina Zaidi og Elias Holmen Sørensen) i en tidsreise gjennom ulike begivenheter i Norgeshistorien.
Beranek Holm håper stykket vil gi rom for ettertanke.
– Vi har faktisk en spennende historie, preget av trass og motstand. Noe som er et tankekors her er om vi har den samme viljen i dag til å stå opp med denne særnorske evnen til maktkritikk, for fellesverdiene; eller har velstanden vi har opplevd de siste tiårene gjort oss til et passivt, IPhone-surfende og kaffe-lattedrikkende folkeslag?, sier Beranek Holm til utrop.no.
Også handler om “de nye”
Handlingen i stykket trenger ikke å være 100 prosent politisk og historisk korrekt, er gjennomgangstonen fra de dramaturgiansvarlige.
– Idéen og tanken om et satirisk og humoristisk stykke om årene 1814-2014 har vært lenge drodlet med, faktisk lenge før de statlige direktivene rundt 200-årsjubiléet ble presentert for kulturlivet.
For de to yngste i besetningen, Hina Zaidi og Elias Holmen Sørensen, har stykket vært en spennende opplevelse.
– Vi har lært mye om en del vi ikke kunne fra før av, eller som hadde gått i glemmeboken etter skolen. Kombinasjonen humor og komedie har vist seg fruktbart for alle vi som har jobbet med stykket sier Sørensen til utrop.no.
For det norsk-pakistanske skuespillerhåpet Hina Zaidi har Norsk reisning vært en heltidslekse i Norgeshistorie.
– Gjennom stykket har jeg sett hvordan og hvilke hendelser har gjort sitt til at Norge er som det er i dag. For meg har det vært utrolig lærerikt.
Teatersjefen mener Zaidi og Holmen Sørensen representerer ikke bare “de nye” i stykket, men også virkeligheten.
– Her har vi den nyeste generasjonen av unge voksne nordmenn, med ulike tilknytninger i en globalisert verden, som i fremtiden vil representere og prege Norge som nasjon.