I Kulturhuset i bydel Bjerke jobbes det for tiden med en flerkulturell konsertproduksjon som skal være klar for oppsetning på Operaen.
Latest posts by Claudio Castello (see all)
- Jul i Chile – tradisjoner og familiehygge - 26.12.2024
- Norske mobilselskap outet asylsøkere - 23.12.2024
- – Jeg tenker på hvordan vi tar imot «de nye» i Norge - 23.12.2024
– Er det mulig å ta den fiolinpassasjen litt saktere?
– Ja, tror det skal gå greit
Stedet er øvingsrommet på Kulturhuset i nærheten av Bjerke Travbane, såvidt et steinkast unna Oslos og Norges hesteveddeløpsmekka. Tonen er kameratslig, men høyst fokusert blant ensemblemedlemmne i det som kanskje er en av de mest flerkulturelle musikalske oppsetninger på lenge.
Elleveårige Lin Nora Tollefsen, halvt norsk, halvt kinesisk, tar på nytt fiolinpassasjen. Saktere, og flittig prøver hun å gjøre færrest mulig feil.
Sangen, den tradisjonelle dansk-norske salmen Kirken, den er et gammelt hus, ga Nikolai Grundtvig og Ludvig M. Lindeman ut med tekst og melodi så langt tilbake som i 1840. Nå blir den fornyet i kinesisk språkdrakt, som del av en fremføring hvor tradisjonelle norske salmer får en ny vri på Operaen første helg i advent.
Skal vise kulturelt mangfold
Sigurd Jovik Bræin, artist og musikkviter, sier oppsetningen er et prosjekt som gjennomføres som del av Groruddalssatsingen.
Sigurd Jovik Bræin, artist og musikkviter, sier oppsetningen er et prosjekt som gjennomføres som del av Groruddalssatsingen.
– Her vil vi vise det kulturelle mangfoldet i bydelen, ja rett og slett sette Groruddalen på kartet. Folk med forskjellig bakgrunn skal samarbeide på tvers av generasjoner og kulturell bakgrunn, både blant deltakere og i musikalsk innhold.
Programmet innholder også en annen norsk salme som omarrangeres til bulgarsk folkemusikk, framført av solist på kaval, som er et blåseinstrument, brukt i folkemusikk fra Balkan, spesielt Bulgaria, Makedonia og Tyrkia.
– I tillegg skal flere ungdommer fremføre egne pop-låter som for anledningen er arrangert med elementer av blues eller vestafrikansk musikk, forteller Jovik Bræin.
Nye impulser
Både Jesper Holsten på piano og Svend Berg på mandola synes det er spennende å bidra til noe nytt.
– For meg har det å komme til Groruddalen gitt mersmak og inspirasjon som musiker. Her er det så mange forskjellige impulser og så mange ulike mennesker. Hvis man ikke trives noen steder, så er det bare å flytte hit, mener han.
Yngstemann Tollefsen, som til vanlig holder seg til klassisk kammermusikk og tar fiolinopplæring, er i sin unge alder med på sin første oppsetning foran et publikum som solist.
– Jeg gleder meg mest, selv om jeg er litt nervøs også. Så derfor er det viktig for meg å øve og terpe helt til jeg føler at jeg kan være selvsikker nok på scenen.
Språklig tilpasset
For kinesiskspråklige vil de kinesiske linjene av salmen være forståelig, selv om Lins kinesiske mor Qing Tollefsen har tatt seg noen språklige friheter slik at teksten kan samsvare med melodien.
For kinesiskspråklige vil de kinesiske linjene av salmen være forståelig, selv om Lins kinesiske mor Qing Tollefsen har tatt seg noen språklige friheter slik at teksten kan samsvare med melodien.
– Jeg skjønner jo noe kinesisk, og har fått hjelp fra både henne og en kinesisk utvekslingsstudent. Teksten blir jo ikke helt lik uansett, så da må man gjøre om litt.
For elleveåringen er musikk først og fremst gøy.
– Egentlig har jeg mest lyst til å satse på dans. Men det er gøy å spille med andre, lære, bli kjent med nye folk og ikke minst få prøvd seg og bli hørt på, sier Lin med et smil.