Kader jobber som prostituert i Oslos gater for å betale tilbake penger hennes mann har lånt av en mafialiga. Mafialigaen nekter Kader å se barnet sitt så lenge beløpet ikke er nedbetalt. Hamza er en ensom mann som fisker i nærheten av stedet der Kader jobber. De utvikler et vennskap, og han forsøker å hjelpe henne å nedbetale lånet slik at hun kan reise tilbake til sitt barn.
Dette er i korte trekk historien Osman Hazir, tyrkisk filmskaper, bygger sin nye film rundt. Spørsmålet som driver historien, er om Hamza vil klare å hjelpe Kader slik at hun får se barnet sitt igjen.
– Dette kunne skjedd i virkeligheten. 30 prosent av vår historie er basert på samtaler vi har hatt med prostituerte i Oslo og andre som kjenner miljøet. 70 er fiksjon, forteller Hazir, som nå ønsker å etablere seg som filmskaper i Norge.
Kjent med miljøet
– Hvorfor temaet prostitusjon?
– Det hele begynte med at jeg kjente en hobbyfisker som pleier å stå nede på kaia ved Vippetangen i Oslo. En dag jeg var med ham og fisket la jeg merke til at han hilste på en av de prostituerte som pleide å stå der. Det gjorde meg nysgjerrig, forteller Hazir.
Etter hvert fikk han vite om flere prostituerte og snakket med en lang rekke personer om hvordan markedet fungerer.
– Mange av de prostituerte i dag er fra Balkan, dvs eks-Jugoslavia, Bulgaria, Romania osv. Det er lett for dem å komme til Norge. Jeg så det samme da jeg var student i Wien for noen år siden. Det er organiserte kriminelle nettverk som gjør kvinner til slaver. De er eksperter på å sirkle inn folk som f eks er gjeldsofre i hjemlandet, så kan de «kjøpe» kjæresten deres mot at de betaler gjelda. Dermed er både mannen og kjæresten som blir solgt, fanget i et avhengighetsforhold til mafiaen, forklarer Hazir.
Frivillige skuespillere
Hazir mener film er et velegnet medium for å formidle kunnskap om sosiale problemer.
– Menneskehandel foregår i Norge i dag, men det er ikke nok oppmerksomhet om hvordan ofrene har det og hva som kan gjøres for dem.
– Men er det ikke dyrt å lage film i Norge ?
– Ikke slik vi driver. For oss har det bare vært å sette i gang å filme. Alle skuespillerne våre, bortsett fra Laura Askanas, er frivillige som gjør dette fordi de tror på prosjektet. Jeg har erfaring fra tidligere filmproduksjoner, så å lage en lavbudsjettsfilm av denne typen er ikke vanskelig eller dyrt for oss, forklarer Hazir.
Tidligere har Hazir laget filmene «Egg» og «To Weave a Life». Men veien dit har ikke bare vært lett.
– Min far ville at jeg skulle bli økonom og sendte meg til Østerrike for å studere. Men økonomi var ikke noe for meg. Da jeg fortalte pappa at jeg ville bli fotograf, så han bare på meg. Det var ikke akkurat drømmeyrket for familien, for å si det forsiktig. Så det endte med at jeg lærte meg alt selv, casting, filming, klipping osv.
Eies av halliken
Utrop møter også skuespiller Laura Askanas. Hun er utdannet fra Nordic Black Theatre og har blant annet spilt rollen som Rita i filmen Pornupung fra 2013. I filmen Hazir nå er i ferd med å lage, spiller hun prostituerte Kader.
– Jeg mener det er en viktig historie vi forteller i denne filmen. Min karakter har mistet all kontroll over eget liv. Hun eies av halliken sin, som igjen er knyttet til en mafiagruppe. Men selv om hun på mange måter er en slave, er hun ikke patetisk på noen måte, hun er rett og slett fullstendig overvåket av halliken. Han vet hvor hun er til enhver tid og nøler ikke med å straffe henne hvis hun skulle finne på å gjøre noe han ikke liker. Hun har et barn i Bulgaria som hun for alt i verden ønsker å beskytte. Mange kvinner lever slike liv i Norge i dag, sier Askanas, som forteller at hun har gjort grundig research om menneskehandel og prostitusjon i forbindelse med rollen.
Planen er at filmen, som blir på rundt 30 minutter, skal vises på Cinemateket i Oslo i mars. Deretter vil Hazir og Askanas forsøke å skaffe finansiering til en helaftens versjon av filmen.
– Vi ser på den produksjonen vi holder på med nå som en døråpner for videre prosjekter, forteller Hazir.