- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Venezia-utstillingen presenteres i sin helhet i Nasjonalmuseet. Nytt i visningen nå er muligheten til å studere flere av arkitekt Karl Henrik Nøstviks tegninger – også i originalformat. Nøstvik var arkitekten bak blant annet Kenyatta International Conference Centre i Nairobi, og en av få arkitekter fra perioden med et bevart etterlatt arkiv, skriver Nasjonalmuséet i en pressemelding.
Utstillingsarkitekturen i Venezia-presentasjonen var nøye tilpasset Den nordiske paviljongens arkitektur. For å vise publikum hvordan utstillingen så ut, vises arbeidsmodellen av paviljongen med utstillingen i miniatyr.
Til visningen i Oslo er det også laget en gratis publikasjon om et utvalg av prosjektene som presenteres i utstillingen. Blant annet vises det første fellesnordiske samarbeidsprosjektet Kibaha Education Center i Tanzania, Kenyatta Conference Center i Kenya (bildet), Fiskefrysefabrikken i Turkana, byplanleggingsprosjekter, urealiserte utopier og systemskolene i Zambia.
Uutforsket felt i arkitekturhistorien
Utstillingen Forms of Freedom undersøker og dokumenterer hvordan moderne nordisk arkitektur inngikk som en vesentlig del av nordisk bistand i det østlige Afrika på 1960- og 70-tallet. Denne arkitekturen er et hittil uutforsket og udokumentert felt i nordisk og internasjonal arkitekturhistorie. Frigjøringen av Tanzania, Kenya og Zambia på 1960-tallet sammenfalt med opprettingen av statlig bistand i Norden. Kontakten mellom de nordiske sosialdemokratiene og de nye afrikanske sosialistiske statene var sterk og preget av gjensidig utviklingsoptimisme.
Utstillingen kretser rundt to begreper: Building freedom henspiller på hvordan arkitektene bidro i nasjonsbyggingen gjennom utdannings- og helseinstitusjoner, regjeringsbygg, industri, infrastruktur, by- og regionplaner. «Finding freedom» peker på sin side mot det eksperimentelle frirommet som åpnet seg i møtet mellom nordisk bistand og afrikansk nasjonsbygging, der progressive ideer kunne utvikles til løsninger på høyde med internasjonal avantgarde.
Utstillingen består av en serie “arkiv-vegger” med utdypende materiale (tegninger, fotografier, planer) fra 60- og 70-tallet. Samtidsfotografi av Iwan Baan (Kenya) og Mette Tronvoll (Zambia) viser hvordan noen av prosjektene er i bruk i dag.