– På den nye plata mi har jeg med mye uruguayansk, men også argentinsk. Det er bare én klassisk tango, resten er nye låter jeg har laget selv, samt låter skrevet av andre, sa Leyton om sitt nye soloalbum “Charrúa” til El País uruguayanske utgave i fjor.
I tillegg til tango spiller han milonga, chacarera og flere andre tradisjonelle latinamerikanske sjangere. Leyton har etablert seg som et sentralt navn innen neotango både i hjemlandet Uruguay og i Argentina. Han har vunnet flere priser i hjemlandet og har allerede vært på utenlandsturné i både Europa og Midtøsten.
Det er Richard Tedesco fra FOCUS (Foro Cultural y Social Uruguay Noruega) og Francisco Gómez fra Conviccion Booking som har lyktes i å få den unge stjernen Leyton (33) til Norge.
Samarbeid med myndighetene
– Uruguay har de siste årene satt veldig mye fokus på det kulturelle og støtter mange artister som ønsker å reise på turné rundt i verden. FOCUS har lenge samarbeidet med Utenriksdepartementet i Uruguay for å få artister som er på turné i Europa til også å besøke Oslo, sier Tedesco.
Han understreker at arrangementet 11. april i tillegg til de internasjonale navnene også har veldig gode lokale artister, som Francis Lequian fra Chile, Cathrine Rysst fra Norge og Xavier Valverde fra Bolivia.
En variert kulturarv
– Hva ønsker dere å formidle med arrangementet?
– Vi ønsker å vise fram mangfoldet i den latinamerikanske kulturen. Den globale oppfatningen av kulturen preges særlig av to tendenser: stigmatisering og kommersialisme. Latinamerika er kjent gjennom artister fra USA og for musikk fra Karibien. For all del, mye av dette er musikk av høy kvalitet, men det finnes også en rik, men mindre kjent tradisjon med folkemusikk, ikke minst fra Andesfjellene. Sammen med tango fra Uruguay og Argentina er dette noen av rytmene vi skal fokusere på.
– Hva gjør den latinamerkanske musikkulturen spesiell?
– Vårt kontinent har en sammensatt historie og musikken er en eksplosiv blanding av stiler og sjangre som møtes. Kulturen vår karakteriseres både av en permanent bekreftelse av våre røtter, men også en konstant bevegelse i kreativt og positiv retning.
– Hva slags publikum ønsker dere å appellere til?
– Denne eventen vil selvfølgelig appellere særlig til publikum fra området Rio de La Plata, bukta mellom Uruguay fra Argentina, men jeg tror alle som er glade i latinamerikansk musikk og folkemusikk mer generelt vil ha stor glede av dette.
Folkelig med kvalitet
Tedesco og Gómez mener folk fra hele verden er i ferd med å få ørene opp for de mindre kjente av latinorytmene.
– Det er en stor glede for oss å konstatere akkurat det, og vi ønsker å bidra til det allerede mangfoldige konseptet ”Wold music” med dette arrangementet.
Med så store navn på plakaten, hvorfor valgte dere Sagene samfunnshus og ikke en større arena?
– Alt har skjedd veldig fort, så det har ikke vært mulig å få innpass på noen av de større scenene. Men vi er veldig fornøyde med og stolte av å ha dette på Sagene Samfunnshus, som vi mener spiller en viktig rolle i nærmiljøet. Det er moro å få såpass store og kjente artister til Sagene, dette er folk som har spilt på velkjente arenaer over hele Europa.
Dere har tango, folkemusikk fra Andes og hard folk på samme arrangement. Hva er den røde tråden i arrangementet?
– Først og fremst ønsker vi som sagt å få frem hvor rikt Latin-Amerika er på varierte rytmer. Selv om de er ulike og springer ut av ulike tradisjoner, er det noe magisk som forbinder dem på et eller annen vis. Vi oppfatter også at konseptet ”World Music” er folkelig, det representerer en folkelig kultur med høy kunstnerisk kvalitet og stor respekt for de forskjellige kulturelle uttrykk.
Tedesco og Gómez har ingen planer om å gi seg med dette ene arrangementet, forteller de.
– Vi har flere konserter på agendaen utover året, en til sommeren og to-tre til høsten. Vi fortsetter gjerne å samarbeide med Sagene Samfunnshus, men vil nok også satse å få til arrangementer på større steder i fremtiden.