- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Grunnen er at de bruker en britisk-marokkansk modell ved navn Maria Hidrissi (bildefaksimilet), som bærer hijab. I tillegg hevdes det at dette er klesgigantens første bruk av en muslimsk modell.
Bildet av Hidrissi gir både klesmerket og modellen skryt i sosiale medier:
– Fantastisk. Takk H&M. Det er mange muslimske kvinner som liker å shoppe på H&M, og nå liker vi dere enda bedre.
– Bra, H&M.
Bloggeren MuslimGirl hevder ifølge Glamour Magazine:
«Maria Hidrissi er ikke bare en modell for kampanjen, hun får folk til å åpne øynene. På en enkel og diskret måte, får hun andre til å se på muslimske kvinner uten frykt eller forakt, men med nysgjerrighet».
– Ingen problem å finne hijab-fashionistas
Utrop har vært i kontakt med Minotenk-leder Linda Noor for å høre hennes mening om reklamekampanjen.
Vil flere hijabkledde jenter bli inspirert til å stille opp som modeller nå som Maria Idrissi har gjort det for H&M?
– Jeg tenker det er nok ikke vanskelig å finne, for det finnes allerede massevis av moteblogger med hijabmote. Det er jo bare rett og slett god markedsføring å nå ut til et marked som er en sterk kjøpergruppe.