- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
I tre ulike reklemefilmer spiller ulike innvandrergrupper hovedrollen under samlebegrepet Hele Norges brus. I den første filmen er handlingen lagt til en somalisk familie, deretter en polsk familie og til sist indere i et bryllup.
Umar Ashraf har sammen med Sara Aisha Khan skrevet masteroppgave om det manglende, flerkulturelle mangfoldet i norsk reklame- og kommunikasjonsbransje . Til kampanje.com sier han at de nye Solo-filmene er nokså stereotype.
– Det første jeg tenkte da jeg så filmene, var “Åh, det er fortsatt stereotypt”. Jeg savner at man strekker seg litt lengre og ikke over-kommuniserer minoritetsbakgrunnen til de involverte minoritetsgruppene. Det blir fortsatt at indere har den turbanen, at polakken er håndverker og at den somalske jenta bærer hijab, sier han til kampanje.com.
Gjør riktige grep
Likevel liker han filmene, og mener Try reklamebyrå her gjør noen riktige grep.
– Alt i alt er dette bra. De avmystifiserer innvandrere til en viss grad, anerkjenner at markedet er i endring og at det finnes andre målgrupper enn de majoritetsetniske. Det viser en velvilje, og Try går i bresjen og viser at de ønsker å strekke seg. Det er viktig å oppmuntre byråene på dette området.
“Brus”-inkludering
Solo-sjef Joakim Sande sier til kampanje.com at de umiddelbart likte ideen som Try presenterte for dem.
– Teamet i Try presenterte konseptet med å bruke nordmenn med flerkulturell bakgrunn i situasjoner som de aller fleste nordmenn kjenner seg igjen i, og samtidig inkluderer Solo på en naturlig og tilforlatelig måte, tente vi umiddelbart på ideen.
– Jobben vår er først og fremst å selge brus. Men hvis vi kan selge hele Norges brus på en måte som gjør at hele Norge føler seg inkludert, er vi godt fornøyde med det, legger han til.