- Fattigdomskrigeren - 08.05.2017
- Nyankomne vil lære om psykisk helse - 23.02.2017
- Usynliggjør jødedom i lærebøker - 06.02.2017
– Kristendom og islam får veldig stor plass i lærebøkene, og da blir jødedom en liten prikk i forhold til de andre religionene, sier Suzanne Thobro.
Thobro (36) er phd-stipendiat i religionsvitenskap ved Universitetet i Tromsø (UiT). Hun har forsket på lærebøker i religionsfaget for videregående skole og har sett på utviklingen helt fra 1935 og fram til i dag.
Hun sier det er påfallende at jødedommens plass i lærebøkene har blitt stadig mindre, og hun anser det som et tilbakeslag for jødedommens plass i religionsfaget.
Forlagene må ta sin del av ansvaret for hvordan lærebøkenes nedprioritering av jødedom påvirker undervisningen og elevene.
– Det blir som før 1970, hvor jødedom blir relevant i en historisk kontekst for kristendom. Det tyder jo på at man ikke anser jødedom som viktig å lære om, sier forskeren.
Hun mener forlagene må ta sin del av ansvaret for hvordan lærebøkenes nedprioritering av jødedom påvirker undervisningen og elevene.
– Ansvaret blir tosidig. Det er et større samfunnsansvar, og alle må samarbeide. Men man kan jo ikke frita forlagene og forfatterne av disse bøkene for ansvaret, sier Thobro.
Jødedom ut av læreplanen
I Reform 94 (R94) het det i læreplanen for religion, livssyn og etikk (RLE) at “elever skal ha kunnskaper om jødedommens hellige skrifter, muntlig lære (Talmud), historie, tradisjon, selvforståelse og religiøse liv”. I overgangen til Kunnskapsløftet (LK06) – som trådte i kraft i 2006 – nevnes ikke jødedom eksplisitt i læreplanen. Bare kristendom og islam er oppført som fordypningsområder i kompetansemålene for RLE-faget, i tillegg til en valgfri religion.
Utdanningsdirektoratet (Udir) har ansvaret for utviklingen av barnehage, grunnskole og videregående opplærering. I en mail svarer ikke direktoratet på hvorfor jødedommen er tatt ut av læreplanen, men sier det er opp til skolene, lærere og elever å velge hvilken “valgfri religion” de ønsker å fordype seg i. Han legger til at islam er spesifisert på grunn av dens vesentlige plass i det norske samfunnet.
– Vi har ikke ansvar eller godkjenningsordning for lærebøker i faget, skriver seniorrådgiver i Udir Dag Johannes Sunde i en mail til Utrop.
For religionsfaget på videregående skole er det i dag tre bøker som er på markedet. Til tross for at forlagene forholder seg til samme læreplan, har de ulike prioriteringer av jødedom i lærebøkene. Aschehougs “Tro og tanke” har ikke noe kapittel om jødedom i det hele tatt, Cappelen Damms “I samme verden” har et fullt kapittel om jødedom og Gyldendals “Eksistens” skriver om jødedom i forbindelse med kristendom.
– Det vi har tatt med i læreboka, er islam, buddisme og hinduisme. Det ligger ikke et eget kapittel om jødedom der, men det er ikke dermed sagt at vi mener at en spesifikk religion er uviktig, sier Nilsen.
Nilsen understreker at Aschehoug har en egen del om jødedom digitalt og betegner det som en gammeldags holdning at kun læreboka er pensum, men innrømmer likevel at læreboka er et godt strukturerende element i faget.
Gyldendals redaksjonssjef May Lisbeth Dahl sier at “Eksistens” er minst brukt i skolen og at læreboken ikke er blitt revidert siden den ble gitt ut i 2008, og velger derfor ikke å kommentere saken.