Halvnakenhet som hijab

Kvinner i Mali har den dag i dag fortsatt beholdt tradisjonen med å vise bar hud og overkropper. Samme syn møtte den marokkanske oppdagelsesreisende Ibn Batutta (1304-1368). Han uttrykte nærmest sjokk i møte med de sosiale kjønnsnormene i Mali-riket. Tradisjonen er ifølge den maliske kulturen ikke i strid med å være en god muslim.
Foto: H. Grobe
I middelalderen var det vestafrikanske landet Mali et mektig rike og en høyborg for liberal islam. 

Selv om malierne var rettroende muslimer, hadde de på noen punkter en annen fortolkning av islam enn den som ble praktisert i arabiske land, skriver magasinet Historie i sin nettutgave.

For det var særlig kvinnenes påkledning, oppførsel og friheten de hadde i et musllimsk land, som sjokkerte mange besøkende.

En av disee var marokkaneren Ibn Battuta (1304-1368). Som ung utdannet han seg til å bli en rettslærd (qadi) innenfor det islamske rettsvesenet. For mange historikere er han bedre kjent som den islamske verdens svar på Marco Polo. og for nedtegnelsen av sin reisevirksomhet i sitt episke samtidsverk Rihla (Reiser).

 
Foto : Yahya ibn Mahmud al-Wasiti/ Bibliothèque nationale de France - MS Arabe 5847 Folio 51.

Vandringsmannen og oppdageren reiste to ganger gjennom den “kjente verden”. Han besøkte Nord-Afrika og Midt-Østen. Ibn Batutta reiste så langt som til Dehli i India, Beijing i Kina og det muslimskdominerte Sentral- og Vest-Afrika. Han besøkte også Sør-Spania, som dengang var styrt av muslimske kalifer.

Fromme kvinner med frihet
I sine krøniker uttrykte han bekymring over den friheten Mali-rikets gifte kvinner nøt. Da han besøkte Abu Mohammad Yandakin al-Masufi, en malier han hadde truffet i Marokko, oppdaget han at al-Masufis kone satt på gårdsplassen og snakket med en fremmed mann.

“Kvinnelige tjenere, slavinner og unge jenter går nakne omkring, ikke engang kjønnsdelene er dekket til. Selv ikke kongens døtre bærer slør, selv om de har store bryster”, forteller Battuta, og betegnet det som “en beklagelig oppførsel”.