- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
- Fra trange kår til forskerjobb - 04.11.2024
Selv om malierne var rettroende muslimer, hadde de på noen punkter en annen fortolkning av islam enn den som ble praktisert i arabiske land, skriver magasinet Historie i sin nettutgave.
For det var særlig kvinnenes påkledning, oppførsel og friheten de hadde i et musllimsk land, som sjokkerte mange besøkende.
En av disee var marokkaneren Ibn Battuta (1304-1368). Som ung utdannet han seg til å bli en rettslærd (qadi) innenfor det islamske rettsvesenet. For mange historikere er han bedre kjent som den islamske verdens svar på Marco Polo. og for nedtegnelsen av sin reisevirksomhet i sitt episke samtidsverk Rihla (Reiser).
Vandringsmannen og oppdageren reiste to ganger gjennom den “kjente verden”. Han besøkte Nord-Afrika og Midt-Østen. Ibn Batutta reiste så langt som til Dehli i India, Beijing i Kina og det muslimskdominerte Sentral- og Vest-Afrika. Han besøkte også Sør-Spania, som dengang var styrt av muslimske kalifer.
Fromme kvinner med frihet
I sine krøniker uttrykte han bekymring over den friheten Mali-rikets gifte kvinner nøt. Da han besøkte Abu Mohammad Yandakin al-Masufi, en malier han hadde truffet i Marokko, oppdaget han at al-Masufis kone satt på gårdsplassen og snakket med en fremmed mann.
“Kvinnelige tjenere, slavinner og unge jenter går nakne omkring, ikke engang kjønnsdelene er dekket til. Selv ikke kongens døtre bærer slør, selv om de har store bryster”, forteller Battuta, og betegnet det som “en beklagelig oppførsel”.