Tirsdag kveld er siste mulighet til å få et glimt av kunstutstillingen “Borderless” på Verse Gallery på Bislett.
Samtidig som den stilles ut her, stilles den ut på Sine Pop i Manila.
Noen av kunstverkene er NFT-kunst, mens andre er malerier som stilles ut digitalt. En av dem som stiller ut digitaliserte malerier, er kunstneren Maria Grimstad Tollefsen.
Hun har bodd flere år i Manila, og ble veldig glad du hun fikk tilbudet om å være med i en utstilling som også skulle stilles ut i hennes andre hjem. Maria beskriver at det var hennes kunstlærer på den internasjonale skolen i Manila, som oppmuntret henne til å vokse som kunstner.
– Jeg kom fra Norge, hvor kunst ikke ble tatt så seriøst på skolen. Min kunstlærer i Norge likte meg ikke så veldig godt. Jeg ville ha noe mer utfordrende, men hun ville ikke gi meg noe mer utfordrende.
Maria forteller at hun fikk de utfordringene hun trengte på den internasjonale skolen i Manila.
– Der ble kunst tatt på like stor alvor som matte og engelsk, og det ble holdt store utstillinger. Det var masse materialer, og jeg hadde en skikkelig god kunstlærer som oppmuntret meg veldig.
Bodde et år hos kunstlæreren i Manila
Da Maria var 17 år, måtte foreldrene hennes dra tilbake til Norge i ett år. Maria ville bli.
– Kunstlæreren min sa at jeg kunne bo hos henne. Så jeg bodde et år hos kunstlæreren min for å gjøre ferdig min kunstneriske reise der, og fullføre kunstlinjen på den internasjonale skolen i Manila.
Alle kunstverkene som Maria stiller ut i “Borderless”, er fargerike. Fargene som preger kunsten hennes, er også et resultat av å ha bodd mange år i Manila.
– Jeg har veldig lyst til å dele glede, tanker og drømmer. Jeg har lyst til at kunsten min skal være en oppløftende faktor, og bidra til at folk skal føle seg bra. Hvis noen kjøper et kunstverk av meg og henger det på veggen, ønsker jeg at det skal være et lyspunkt i deres hjem.
Kunstnere fra flere land
At Maria har bodd så lenge i Manila, var en av grunnene til at Jon Vikan, grunnlegger av Norwegian Cultural Center, tok kontakt med henne.
– “Borderless” representerer kunstnere fra Japan, Sør-Afrika, Syria, Tyskland, Frankrike, USA, og da selvfølgelig Norge og Filippinene. Vi ønsker å tilgjengeliggjøre kunstnere fra forskjellige land, uten å sette noen begrensinger på det, sier Vikan til Utrop
Sammen med Valerie Harvey, markedskoordinator for Norwegian Cultural Center, er han kurator for utstillingen. Harvey leder utstillingen i Manila, hvor hun også bor.
– Det er Valeries idé og hun som har satt sammen alt sammen. Vi har samarbeidet for å få det hele til å fungere.
Stengte grenser førte til NCC og “Borderless”
Vikan møtte Harley i Singapore, da han bodde der med familien sin.
I 2020 solgte familien Vikan alt de hadde i Norge, og flyttet til Singapore. Planen var å bruke Singapore som en base, for så å reise rundt i Sørøst-Asia.
Et par dager etter at familien ankom Singapore, brøt koronapandemien ut. Grensene til Singapore ble stengt.
Forhindret fra å reise over fysiske grenser, bestemte Jon Vikan seg for å reise gjennom kunst og kulturutveksling. Det var i Singapore at ekteparet Vikan etablerte Norwegian Cultural Center.
– Norwegian Cultural Center (NCC) ønsker å etablere kulturutveksling mellom forskjellige land, og promotere norsk kunst og kultur i utlandet, sier Vikan.
Gjennom NCC har Vikan også arbeidet med teater og konserter. Et av teaterstykkene NCC har satt opp, er Karius og Baktus.
– Vi hadde hørt at Karius og Baktus har blitt satt opp i Skandinavia, men aldri i Asia, så da bestemte vi oss for å sette opp det i Singapore. Det ble en stor suksess, og ble satt opp på både engelsk og mandarin (kinesisk).
I tillegg til teater og konserter, har NCC gjennomført flere kunstutstillinger online på grunn av pandemien.
– Nå som grensene er mer åpne, ønsker vi å gjøre en hybrid av fysisk og online-utstilling. Slik ble “Borderless” født, sier Vikan og opplyser om at utstillingen fortsatt vil være tilgjengelig online, selv om den nå snart avsluttes fysisk.
Skandinavias første galleri for kryptokunst
Verse Gallery, som huser utstillingen, er Skandinavias første NFT-galleri, og ble startet opp av Sophia Adampour høsten 2021. Deler av prosessen er skildret i NRK-serien Familien Adampour. Hun var ikke i tvil da Vikan tok kontakt.
– Dette er en utstilling vi har satt sammen med Norwegian Cultural Center ettersom alle parter delte et ønske om å skape et rom for flere stemmer å bli hørt – eller i dette tilfellet, sett – på tvers av landegrenser, sier Adampour til Utrop.
Adampour forklarer at de hadde en livestream på lørdag hvor man fikk se de besøkende i Manila og de kunne se de besøkende i Oslo.
– I hvilken grad føler du at kunstutstillingen bidrar til økt forståelse mellom de ulike kulturene som deltar i prosjektet?
– I forkant av “Borderless”-utstillingen ble det holdt en virtuell sosial sammenkomst hvor alle kunstnerne fikk dele sine erfaringer og knyttet bekjentskap med kunsten sin som utgangspunkt. Det har vært en fin opplevelse å knytte bånd med galleriet i Manila, som har kjørt samme utstilling som oss – simultant. Vi fikk også besøk fra den filippinske ambassadøren i dag som verdsatte initiativet og eksponeringen vi gir kunstnere fra hele verden her i Oslo.
– Til slutt: Kan du forklare NFT kort og greit?
– NFT står for Non-Fungible Token og er en teknologi som tillater digitale sertifikater å autentifisere materielle eller immaterielle objekter ved bruk av blokkjedeteknologi. Kort oppsummert, NFT = digitalt sertifikat. Dette digitale sertifikatet fungerer som et eierskapsbevis, enten for digital kunst eller digitale universitets-diplomaer slik man har gjort i Sør-Korea.
Les mer om familien Adampour her:
– Da jeg vokste opp så jeg ingen som var lik meg på TV
David Adampour får pris for samfunnsansvar