Matematikk til lunsj? Ja takk!

 
Foto: geitmyra.no
– Geitmyra gård ble bygget i 1756. Hvor mange år er det siden? spør Kristine, lærer ved Geitmyra matkultursenter for barn. Elevene fra 4. trinn på Lutvann skole har akkurat blitt tatt imot av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på gårdstunet på Sagene.

Elevene har handlet råvarer i butikken selv og er klare til å sette i gang med undervisningsopplegget Matnyttig matematikk.

På nasjonale prøver i grunnskolen strever mange skolebarn med måling: Hva betyr ”1/4”, hvor langt er en meter og hvor mye er 200 gram? Tilbudet på Geitmyra gir en annen inngang til å forstå abstrakte begreper i en praktisk kontekst.

– Her får elevene en undervisning som gir dem mulighet for å øve på matematikk mens de lager mat, nesten uten at de tenker over det, sier Røe Isaksen.

Han trekker frem viktigheten av at elevene klarer å koble sammen praksis og teori.

Praktisk læring
I samarbeid med Utdanningsetaten i Oslo har Geitmyra matkultursenter for barn utviklet et undervisningsopplegg hvor elevene bruker praktiske mataktiviteter for å lære teoretiske mattebegreper.

I undervisningen må elevene handle selv, lage scones, linsesuppe og smør. Det gir rom for hoderegning, ulike måleenheter, ganging, deling, brøk og økonomi.

– Jeg visste ikke at vi bruker matte når vi lager mat, sier Naledi Anette Rismyhr-Molobi fra Lutvann skole. Hun og Rebekka Jared skulle ønske de kunne lage mat i flere av mattetimene på skolen, og de er klare på at linsesuppe smaker mye bedre enn skolebøker.