- Ileni kan få årets Frivillighetspris - 21.11.2024
- Canada hevder å ha avverget iransk drapsplan mot eksminister - 20.11.2024
- Norsk-pakistansk Oslo-jente finalist i Barnas Tale - 20.11.2024
Før kveldens åpningskonsert med den Trinidad-fødte sangerinnen Calypso Rose snakket Utrop med festivalsjef Alexandra Archetti Stølen.
Norsk-argentinerens budskap om hva som er hovedformålet til årets utgave av Oslo World-festivalen er soleklar.
– Vi skal presentere kvalitetsmusikk med en samfunnsmessig brodd og har som mål å gjøre Oslo mer global.
Nye kunstneriske premisser
I forbindelse med årets festival har man foretatt en liten, men ikke ubetydelig navneendring. “Oslo World Music Festival” er blitt til “Oslo World”.
– Musikk har generelt sett blitt mer tilgjengelig og dermed er det ikke så virkningsfullt lenger å ha sånne sekkebetegnelser på musikk lenger. Det er mange som fortsatt tilrtrekkes av verdensmusikk, men det betyr jo egentlig bare musikk fra hele verden (i alle sjangre) så jeg tror det er et begrep som på en måte er mer stigmatiserende enn nyttig i dag.
Rå på scenen
Om kveldens åpningsartist sier Archetti Stølen:
– Å få åpnet festivalen er en ære. Calypso Rose har turnert med Bob Marley og er rå på scenen i en alder av 77.
Hvilke andre artister er det vi må se opp for i år?
– Beirut & Beyond blir en episk kveld, på Sentralen 2.november. Derek Gripper er en av mine favoritter, han er en fantastisk gitarist fra Sør-Afrika. Ellers er det stort å få Yasmine Hamdan til Oslo for aller første gang og Céu. Store navn internasjonalt.
Synd med Rikskonsert-nedleggelse
Norsk-argentineren kjemper selv med nebb klør for å få en kvalitetsfestival til å gå rundt. Særlig nå i en tid hvor det satses mindre på kulturen enn på lenge.
Hvordan ser du på utfordringene videre for OW, med tanke på nedleggelsen av Rikskonsertene?
– Dette er et stort spørsmål å svare på rett før festival. Jeg synes det er leit at man legger ned fagmiljø i Rikskonsertene, for det er det som skjer i sånne omstillingsprosesser. Det er litt tidlig å si hva Kulturtanken skal bli, men arbeidet med å spre musikk fra hele verden rundt i landet og jobbe for at det skal være like selvfølgelig å gå på en hip hop konsert med artister fra Ecuador som fra USA eller klassisk musikk fra Iran, eller pop fra Brasil som svensk og norsk pop er et arbeid som krever nitidig oppfølging. Det er heldigvis noen festivaler og sjangerorganisasjoner som er sterke i Norge.Vår rolle blir viktigere tenker jeg nå som Rikskonsertene legges ned.