Denne uken arrangeres Oslo World-festivalen for 29. gang. Men selv om Oslo World er blitt en av Europas ledende festivaler for musikk fra Latin-Amerika, Afrika, Asia og Midtøsten, har den også i år en rekke sterke innslag fra Europa:
Fredag 4. november kan du i Jakob-kirken (ved Akerselva, Torggata) for eksempel oppleve et møte med den verdensberømte gruppen Pussy Riot. Gruppen er frittalende kritikere av Putin og forkjempere for LGBTQI+-rettigheter, fengselsreformer og feminisme.
Etter at de uten forvarsel, stormet inn i en Moskva-katedral i 2012 og forsøkte å holde en musikkopptreden før de ble ført ut av vakter, har de har de blitt et symbol på ytringsfrihet og feministiske idealer. Stuntet var en protest mot Putin-regimet og støtten det fikk fra den russisk-ortodokse kirken. Hendelsen medførte at tre av bandets medlemmer ble arrestert, for så senere år bli løslatt.
Ifølge Oslo Worlds program skal ikke gruppa storme kirka denne gangen, men heller delta i en samtale om hvordan kunstnerisk aktivisme kan forme en bedre verden i krisetider.
Oslo World 2022-arrangørene påpeker at gruppen har brukt det offentlige rommet for å kjempe for likestilling og mot russiske myndigheter. Fredag leder Hilde Pettersen samtalen med Maria Alekhina, Olga Borisova, Diana Burkot, Taso Pletner, Alexander Cherparukhin og Vasily Bogatov. På lørdag kan man oppleve en energisk konsert med Pussy Riot på Cosmopolite – gitt at du får tak i de få gjenværende billettene.
– Mye av grunnen til at vi ble inspirert til å booke Pussy Riot akkurat nå, er en oppsiktsvekkende god konsert de nylig holdt i Ljubljana (Slovenias hovedstad, red. anm.). Måten de gikk rett i strupen på diktaturstaten, sensurkrefter, og benyttet seg av visuelle virkemidler og musikk for å innlemme alle i budskapet, viste så tydelig hvordan Pussy Riot har formet vår idé om aktivisme i kulturen i dag. De er rett og slett et fantastisk liveband, og de har noe på hjertet som publikum i Oslo trenger å oppleve, uttaler Alexandra Archetti Stølen, festivalsjefen for Oslo World.
Kvinnelig ukrainsk rapper
Helt siden oppstarten i 1994 har oppgaven til Oslo World vært «å bringe verden til Oslo og Oslo til verden». I fjor var et av høydepunktene på festivalen den kvinnelige, ukrainske rapperen Alyona Alyona (Alyona Savranenko). Torsdag kveld, entrer hun igjen scenen på Trekanten – i den brutalistiske bygningen på St. Olavs plass 5. 31 år gamle Alyona Alyona er fra Kirovogradskaya-fylket i det sentrale Ukraina, og hun er kjent for sin særegne humor og for å rappe om hverdagslige ting:
“Det er de som strikker sokker eller lager mat. Jeg rapper. Det er hobbyen min.”
Etter Euromaidan-protestene og Russlands okkupasjon av Krim-halvøya i 2014, gjorde Alyona Alyona et bevisst valg om å gå over fra å rappe på russisk til ukrainsk. «Det er ord på ukrainsk som er mine egne, og jeg ville ta dem i bruk,» har hun uttalt. I november 2022, åtte måneder etter Putin-regimets storstilte invasjonsforsøk på hennes hjemland, er Alyona Alyona mer aktuell enn noensinne.
I tillegg til de ukrainske og russiske bidragene kommer den franske legenden Jane Birkin (76) til Rockefeller.
Første gang en afrikansk kvinne opptrer i Operaen
Av mer stor-globalt besøk kommer den store Mbalax-stjernen Youssou N’Dour (63), Senegal, og spiller på Oslo World for første gang, på Sentrum Scene.
Musikeren Fatoumata Diawara (40) fra Mali har på sin side opptrådte flere ganger på Oslo World. Men søndag 6. november spiller hun for første gang i Den Norske Opera & Ballett, og blir med dette, også den første afrikanske kvinnen som opptrer i Operaen. Diawara tilhører den vest-afrikanske wassoulou-stilen, som for det meste brukes av kvinner.
Av andre høydepunkter fra Oslo World 2022 kan nevnes de japanske psychrock-legendene Acid Mothers Temple. På Blå kan du høre dem sammen med den eklektiske og fascinerende duoen WaqWaq Kingdom. Det Soweto-baserte afropsykedeliske bandet BCUC har med seg en av festivalens aller mest oppfinnsomme bassister i Mosebetsi Jan Nzimande, og vil by på en oppvisning i hardstlående oppfinnsomhet.
I tillegg kommer den kvinnelige Kuduro-stjernen Pongo tilbake, etter fjorårets suksess på Blå. I år spiller hun på Parkteatret.
Den Oslo-baserte kenyanske gengeton-sensasjonen Matata er blant musikk-Norges mest oppsiktsvekkende historier for øyeblikket, og de opptrer på Blå sammen med DJ-kollektivet Boko Boko. Mens de bosniske legendene i Dubioza Kolektiv opptrer på Cosmopolite med ska, punk, reggae og hip hop.
Hip Hop fra norske artister med minoritetsbakgrunn
De siste årene har Oslo World forsøkt å bringe noe av den mest interessante hip-hopen fra Skandinavia. I år spiller norsk hip hops maskerte helter, T Section, to konserter på Parkteatret i samarbeid med Oslo World UNG. Det blir også en kveld med Jelassi, L1NA og Cherie Mwangi på samme sted.
Det blir «selvfølgelig» også mongolsk strupesang, nå med Batzoorig Vanchig, en av Mongolias største utøvere, på Riksscenen. Til Cosmopolite kommer to av den indiske klassiske musikkens store fornyere, Zakir Hussain og Niladri Kumar, for å spille en sitar/tablas-duokonsert. Den spanske duoen Raül Refree og Niño de Elche tar med seg sin sjangerkryssende «post-flamenco» til Kulturkirken Jacob, mens Kid Fourteen inntar Kafé Hærverk med intens avant-punk.
Lucas Santtana er en av de store artistene i den nye bølgen av brasiliansk musikk, med referanser til tropicália, psykedelisk samba og baile funk. Han kommer til Nasjonal Jazzscene. Der kan vi også møte plateaktuelle Ingrid Jasmin, som trekker tråder mellom norske sangtradisjoner og spansk flamenco. Mens Arooj Aftabs sufi-inspirerte kunstpop «innbyr til andakt og kick», skriver Oslo World.
I tillegg blir det Oslo World Ung og Barnas Verdensdager.
* Hele programmet for Oslo World 2022 kan ses her:
https://www.osloworld.no/festival/program
* Teksten til forfatter Yohan Shanmugartnams åpningstale kan leses her:
https://www.osloworld.no/nyhet/2022/yohan-shanmugartnams-apningstale