Kunstprosjektet Ta plass: Norge/Sápmi er ifølge kuratorene Miki Gebrelul og Bassel Hatoum gjennomført i lys av det skeive kulturelle året som preget kulturlivet i Norge i 2022.
– Gjennom prosjektet vil vi granske i hvilken grad marginaliserte grupper har friheten til å kunne uttrykke seg utenfor gitte rammer, tid og rom. «Ta plass» ser på rom og sted som sfærer med forhåndsbestemte sosiale regler og normer, skriver kuratorene via en pressemelding til Utrop.
Fysisk og emosjonell trygget for minoriteter
Kunstprosjektet vil bli satt opp i seks forskjellige byer i Norge og Sápmi, og er en videreutvikling av kunstneriske og kuratoriske metoder utforsket innenfor Fotogalleriets fire vegger i Oslo siden 2020, som resulterte i utstillingen Ta plass (Claiming Space) tidlig i 2022.
– Siden da har dessverre behovet for å kreve, ikke bare plass, men grunnleggende rettigheter og frihet til å eksistere blitt større for både skeive og kulturelle og etniske minoriteter over det norske territoriet. Prosjektet vil fortsette å problematisere og italesette narrativer rundt selvbestemmelse, fysisk og emosjonell trygghet for nasjonale minoriteter og urfolk, og tilknytte seg lokal kunnskap og samarbeide med lokale aktører innenfor kunst og kulturutøvelse over hele Norge og Sápmi, sier kuratorene.
Norm- og forventningsbrudd i kunsten
Ved å forflytte de kunstneriske forestillingene ut i det offentlige rom bryter kunstnerne aktivt
med forventningene som kan stilles til dem basert på deres etnisitet, kjønn og/eller seksualitet.
– Våre kropper som minoriteter er politiske, ikke fordi vi ønsker at de skal være det, men fordi det ligger en forventning om at våre kropper skal opptre på en viss måte. Vi får ikke lov til å vise det poetiske vi bærer. Dette er dynamikker vi ønsker å rette opp i. Vi ønsker å ta plass på våre premisser og fortelle vår historie med vårt narrativ.
– Flyktig og migrerende handlingsevne
Kunstnerisk leder for Fotogalleriet, Antonio Cataldo, sier:
– Siden sin opprinnelse, har fotografi vært et viktig rom for selvdefinisjon og representasjon.
Imidlertid har det samtidig vært begrenset til de som sitter med økonomisk stabilitet,
definisjonsmakten og tilgangen til ofte kostbare produksjonsverktøy og midler. I «Ta plass», et prosjekt som har vært i utvikling gjennom samtaler mellom Fotogalleriet og prosjektets
kuratorer i årevis nå handler om å forsøke å synliggjøre en type definisjonsmakt som er svært synlig for noen, og så godt som usynlig for andre.
Fotogalleriet vender gjennom kunstprosjektet tilbake til diskusjonene om hvem det offentlige rom er trygt og utformet for.
– Gjennom nye kunstneriske produksjoner kuratert av teamet bak Ta plass vil vi fortsette å utfordre de normative definisjonene som berører kropper, identiteter, individer, grupper og miljøer som fortsatt blir definert juridisk – og dermed muliggjøre eller begrense noens handlingsevne, som flyktige og migrerende.
Om Ta Plass: Norge/Sápmi
Programmet produseres av Fotogalleriet med kuratorer Bassel Anis Hatoum og Miki Gebrelul og koordinator Jennifer Garzon. Performancene gjennomføres, dokumenteres og formidles på seks ulike steder og med fire ulike kunstnere fra høsten 2023 til våren 2024. Detaljerte
kunstnerbiografier og prosjektbeskrivelser publiseres i forkant av hvert prosjekt.
Ta Plass: Norge/Sápmi er gjort mulig med finansiering fra LOK (Lokalsamfunnsordingen) fra
KORO – Kunst i offentlig rom.