- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Oslo Mela åpner i Oslo Rådhus fredag 16. august med konsert av Rohini Sahjpal, Grammy-vinneren Rakesh Chaurasia, Satyajit Talwalkar, Mats Eilertsen og Jon Balke.
I alt opptrer 17 band, grupper og artister på hovedscenen og av disse er det åtte som består utelukkende av kvinner eller som har kvinnelige medlemmer. I tillegg til programmet på hovedscenen har Oslo Mela et program for sørasiatisk klassisk musikk, MelaKlassisk, på Nobels Fredssenter og et eget barneprogram, MelaFantasi.
– Målet vårt er alltid å presentere et program som samler publikum på tvers av generasjoner, tradisjoner og sjangre. Hos oss kan publikum glede seg til å gå rett fra en qawwali-konsert til en konsert med et lokalt hiphop-talent, deretter en konsert med afrikansk supergruppe før kvelden avsluttes med heftig bhangra på Rådhusplassen, sier Ashley Shiri, festivalsjef for Oslo Mela.
Oslo Mela er en urban, sjangeroverskridende og ikke-kommersiell møteplass for feiring av kunst- og kulturuttrykk som har kommet til Norge gjennom innvandring, særlig fra land i sør.
Lar seg inspirere av kulturrøtter
En fellesnevner for mange av årets artister er at de lar seg inspirere av sine kunstneriske og kulturelle røtter og kombinerer dette med nyere impulser og som dermed bidrar til å utvide og fornye sjangrene de representerer.
Supergruppa Les Amazones de Afrique kombinerer tradisjonelle musikkformer med moderne pop og elektroniske rytmer, Sajjad Ali er en pop-legende og var en av de første pakistanske artistene som tok inn elementer fra hiphop i sin musikk på 90-tallet og han har gjennom hele sin karriere klart å fornye sitt musikalske uttrykk.
I 1970-tallets Somalia tilhørte Ahmed Ali Egal den unge generasjonen musikere som tok utgangspunkt i den tradisjonelle somaliske musikken og blandet den med uttrykk som jazz, bossa nova og reggae. På Oslo Mela spiller han sammen med det norsk-somaliske bandet Samadon.
– Det skjer så mye spennende og nyskapende på musikkfronten nå. Vi ser at veldig mange artister, unge og lovende så vel som etablerte, løfter fram deres kulturelle røtter og kombinerer den med andre tradisjoner og uttrykk og resultatet blir en helt ny sound, forklarer Shiri.
Musikalske røtter og nye impulser
Bhangra er en dans og musikkform som har over 500 års tradisjon i Punjab-regionen, og som DJ-ene i London begynte å eksperimentere med på 80-tallet. Sjangeren ble raskt veldig populær, ikke bare hos det indisk-britiske publikummet, og i dag spilles bhangra i klubber over hele verden. På årets Oslo Mela kommer noen av de fremste representantene for denne sjangeren i dag, blant annet duoen Chani Nattan og Inderpal Moga som byr på catchy låter, old school punjabi-vibber og heftige hiphop-beats.
Også her i Norge har bhangra hatt stor innflytelse på unge, lokale kunstnere, blant dem rapperen PAVNA som bruker sin sørasiatiske musikkarv når hun leverer sin hardtslående og vitale hiphop. Og de ni danserne i Punjabi Vikings byr på blant annet bhangra, giddha og girlpower når de står på hovedscenen for første gang.
– På lik linje med qawwali- og sufi, så er bhangra blitt en fast post på Mela-programmet og det er gøy å se hvordan disse sjangrene også øker i popularitet hos en stadig større del av publikum som ikke har sine røtter i Sør-Asia, forteller Ashley Shiri.