Palestinsk kunstutstilling åpnes i Norge

Under åpningen hang et palestinsk flagg fra taket på kunstsenteret.
Foto: Sakib Saboor
Lørdag 19. oktober åpnet utstillingen All Eyes On i Lillestrøm. — Ikke bare en kunstutstilling, men også en solidarisk handling, sier kuratorer Elwyn Bjerkan Mathiesen og Laiba Shafiq.

Kunstnerne representerer flere generasjoner, som alle kommenterer Palestinasaken:

— Med verk fra 1980-tallet fram til i dag speiles dermed også det faktum at undertrykkelsen som Palestina utsettes for, har pågått i årtier, forteller kuratorer for utstillingen, Elwyn Bjerkan Mathiesen og Laiba Shafiq.

Utstillingen er kuratert av Young Curators 2024, en gruppe på unge mellom 17-23 år, fra PRAKSIS Teen Advisory Board.

Mer enn en kunstutstilling

Ifølge kuratorer Mathiesen og Shafiq er ikke All Eyes On bare en kunstutstilling, men også en solidarisk og kulturell handling:

— Utstillingen er en påminnelse om at kunst kan være en kraft for forandring, og et verktøy for å belyse stemmer som ellers risikerer å bli ignorert.

Under åpningen av kunstutstillingen deltok også de fremmøtte i et demonstrasjonstog for slutt på krigen i Gaza.
Foto : Sakib Saboor

Verkene som vises gir innsikt i både de personlige og kollektive erfaringene knyttet til okkupasjon, motstand og overlevelse.

— All Eyes On skaper rom for refleksjon over det som skjer i Gaza, og inviterer publikum til å rette blikket mot en region der mange stemmer blir misforstått, forteller Mathiesen og Shafiq.

Postkort fra en frigjort palestinsk stat

Palestinske Dalia AlKury har doktorgrad ved Den norske filmskolen og er en av kunstnerne utstilt i All Eyes On

Med filmen hennes Levitation lar hun publikum bli med og utforske drømmen om en frigjort palestinsk stat. Filmen er en del av doktorgradavhandlingen Imagining Liberation.

Flere av verkene i utstillingen er filmer som utforsker palestinsk identitet og tilhørighet. Her vises filmen til Dalia AlKury.
Foto : Tor Simen Ulstein

Filmen gir et innblikk i underbevisstheten til to palestinske søstre som lever i Norge og deres fantasier om å vente tilbake til hjemlandet.

— Samtidig stiller filmen spørsmål ved om det er mulig å helbrede fra generasjonstraumene og den pågående Nakba, forteller AlKury. 

Begrepet Nakba er arabisk og betegner den etniske rensingen av palestinere under den arabisk-israelske krigen i 1948. Omtrent 750 000 palestinere ble utvist eller tvunget på flukt fra området som senere ble Israel.

På utstillingen selges også postkort med bilder fra AlKurys film. Midlene går til å gjenoppbygge et samtidskunstsenter i Gaza som ble jevnet med jorden i mars 2024 etter jevnlige ødeleggelser.

— Ideen er at postkortene er fra en frigjort palestinsk stat, forteller kunstneren.

Utstillingen viser frem verkene til de palestinske kunstnerne Noor Abed, Mona Hatoum, Dalia AlKury, Wael Al-Sousi og Sharif Waked. På bildet vises installasjonen til Ayman Alazraq og Liam Alzafari.
Foto : Sakib Saboor

Kamp for palestinsk identitet og tilhørighet

Kunstnerne Ayman Alazraq og Liam Alzafaris installasjon Vertical Laundry: Stories of Self-Determination er også en del av utstillingen.

Selv vokste de begge opp som palestinske flyktninger, noe som har påvirket kunsten deres sterkt:

— Det lærer deg å se verden på en annen måte. Det presser deg til å forestille deg rom og land på nytt, til å forstå at det må kjempes for. Vi har begge måttet krysse for mange sjekkpunkter i Palestina til å ta plass for gitt. Det er noe av den følelsen vi ønsker å dele med publikum, sier kunstnerne.

Alazraq og Alzafari forteller at installasjonen deres handler om motstandskraft og er en påminnelse om at denne kampen ikke bare tilhører fortiden. De mener at kunstverkets budskap strekker seg utover Palestina, til alle som kjemper på ulike måter for å gjenvinne egen identitet og tilhørighet:

— Du kan forsøke å begrave et folk, men vi vil alltid reise oss, bygge opp menneskeheten i oss og gjenvinne vårt rom.

Utstillingen holdes på Nitja senter for samtidskunst og er kuratert av Young Curators 2024, en gruppe unge voksne mellom 17 og 23 år.
Foto : Sakib Saboor