
Foto: samspillmusicnetwork.no
- Kunstnerisk møte i østlig klassisk tradisjon - 16.03.2025
- Leif Grusd og Raya Bielenberg får St. Hallvard-medaljen - 15.03.2025
- Innvandrerkvinner fanges i midlertidige stillinger i helsevesenet - 14.03.2025
Utrop har snakket med Harpreet Bansal, som er en av de medvirkende.
Hun er en norsk-indisk prisvinnende fiolinist og komponist fra Oslo, kjent for sin unike nytolkning av den dype indiske ragatradisjonen. Hun spiller med flere av landets fremste musikere og har satt sin signatur på en rekke plateutgivelser.
Harpeet har gitt ut seks album, vært solist med Oslo Filharmoniske Orkester og KORK, og skrevet bestillingsverk for blant andre Cikada Ensemble, Oslo Sinfonietta og KORK. Hun har turnert i Europa og Asia som solist, og med Harpreet Bansal Band og Karpe.
I tillegg er hun kurator og musikalsk leder for Samspill klassisk. Konsertserien er støttet
av Oslo kommune og Kulturrådet.
– Løfter frem klassiske tradisjoner utenfor Europa
For henne er det viktig å løfte frem klassiske musikktradisjoner fra utenfor Vesten.
– Folk flest kjenner til den europeiske klassiske tradisjonen, så her stifter man nye kulturelle bekjentskaper.
Iranskfødte Javid Afsari (santur), nepalesiske Sanskriti Shrestha (tablas) og norsk-pakistanske Reshail Mansoor (vokal) er på scenen sammen med henne.
Afsari er en prisvinnende persisk musiker og komponist, som har vært en sentral skikkelse i Norges musikkliv siden 1986. Mansoor har gjennom flere år begeistret publikum med sine tolkninger av den klassiske nord-indiske og pakistanske ragatradisjonen. Shrestha er tablaspiller og slagverker, og har samarbeidet med Bugge Wesseltofts og Ultimafestivalen.
– Vi er artister som har bodd i Norge i mange år, og som spiller den klassiske tradisjonen, som blant annet indo-iransk. Jeg spiller den nord-indiske stilen, som er av de to klassiske tradisjonene i India. Nord-indisk spilles også i Nepal, Pakistan og Bangladesh. Vi ønsker å sette fokus på disse tradisjonene.
Inspirert av poesi – og av hverandre
Konsertserien er inspirert av de klassiske poetene Hafez og Rumi.
– Vi har kalt prosjektet “Silkeveien” inspirtert av poesisjangeren ghazal. Her har vi tekster som er på arabisk og persisk, men som senere ble tatt opp i urdu, og så videre som en sangform som er blitt vanlig i India og Pakistan.
– Sistnevnte er jo naboer. Hvor berikende har det vært for deg som artist med å jobbe med folk fra Iran og Nepal?
– For det første finner vi jo flere likheter enn forskjeller. Vi har fellespunkter hvor vi møtes musikalsk. Det kan være diktene, eller det kan være tonalt. Vi møtes også i improvisjasjonen, som er viktig i alle våre klasssiske tradisjoner. Og selv om vi har hver vår tradisjon, som vi er vokst opp med, så bor vi jo alle i Norge. Som artister er vi inspirert og påvirket av å bo i dette landet.
Vil fortsette med prosjektet
Innenfor Samspill-regi har man hatt to konsert, en i Gamle Aker kirke, og en i Holmlia kirke.
Harpreet sier at det kan være aktuelt med nye konserter med klassisk uttrykk.
– Vi har mye repertoare vi kan bruke, så jeg tenker ikke dette som en engangs-prosjekt. Vi er musikere som kjenner til hverandre fra før, og som har jobbet sammen i andre sammenhenger gjennom årene. Selv om denne kvartetten ble satt sammen for denne anledningen, så vi vil nok gjøre flere ting fremover, sier hun.
FAKTA
Om Samspill International Music Network:
Samspill er en medlemsorganisasjon og produksjonshub for internasjonale
tradisjonsmusikere bosatt i Norge. Medlemmene representerer en omfattende gruppe
profesjonelle musikere og kunstnere fra hele verden, og en rekke musikalske sjangre.