
Foto: Kollasje/Arkiv
– Naturen er en viktig lærer, som med våren lærer oss om motstandskraft og helbredelse. Våren bringer glede og gjenfødelse og vasker vekk sorgene, sier eksiliranske Mahsa Vahdat.
Marssolen skinner og varmer når hun ankommer Norge fra USA for å møte samiske Kajsa Balto for å øve til konserten «Vårløsning».
Fredag møtes lyden av Sapmi og Iran i en felles feiring av vårjevndøgn, dagen før, og den persiske festen Nowruz, som starter nyttår etter deres kalender. Konsertforestillingen settes også opp på Førde internasjonale folkemusikkfestival i juli, da kalt «Lysning».
– Vi vil skape en positiv kraft, det er viktig akkurat nå, sier Balto.
Undertrykt
Den persiske nowruz-feiringen har røtter flere tusen år tilbake, til lenge før islam, og har klart seg gjennom religiøs undertrykking fordi folk har holdt fast ved den, ifølge Vahdat.
Selv måtte hun i eksil for å få kunne synge – noe som er forbudt for kvinner å gjøre offentlig i Iran. Balto nikker gjenkjennende, og minner om hvordan samisk kultur, språk og joik, ble undertrykt her til lands.
– Iranere overalt i verden feirer våren og året som snur. Våren minner oss om hvor viktig det er å feire, sier Vahdat. Hun trekker fram «The Breeze of Spring», et tonesatt, over 800 år gammelt dikt av den persiske poeten Saadi, som priser våren.
– Men han sier også at vi ikke skal stole på at verden vil eksistere til neste år; at vi må sette pris på øyeblikket.
Tenner bål
Også i samisk mytologi er solen – beavi på nordsamisk – en sentral kraft, og det er mange ritualer og tradisjoner rundt våren. Kajsa Balto sier hun «fant seg selv i Mahsas sanger», da de over nettet delte låtene de kunne tenke seg å fremføre: Vahdat i San Francisco, Balto i Oslo.
– Jeg vokse ikke opp med dette, så jeg lærer både om samiske vårtradisjoner og persiske i arbeidet med denne forestillingen. Vi lette etter fellesnevnere, og fant dem.
Blant dem er også bålet. Under Nowruz-feiringen tenner iranerne et bål av gamle ting og hopper over dem – som et symbol på at de overlater alle fjorårets sorger til ilden. I samisk kultur ansees ildsted, árran, som hellig, ifølge omtalen.
Derfor vil forestillingens visuelle kunstner, Jannik Abel, skape et bålritual utenfor Riksscenen før fredagens konsert.
– Svekker motløshet
Det er Kirkelig kulturverksted-veteran Erik Hillestad, i dag pensjonert, som produserer «Vårløsning»-forestillingen.
– At Mahsa og Kajsa priser våren i en mørk tid er en måte å hente kraft på, kraft som kan svekke motløshet og handlingslammelse, tror Hillestad.
Gjennom en lang karriere har han prøvd å unngå båser, og å bringe sammen artister fra land som tilsynelatende står fjernt – slik han gjorde på det berømte «Lullabies From the Axis of Evil», som feiret 20-årsjubileum i fjor. Der var Mahsa Vahdat blant originalartistene.
Stjernelag
Vårsangene til Mahsa Vahdat og Kajsa Balto får musikalsk følge av et stjernelag satt sammen for anledningen. Jazzstørrelser som Gjermund Silset og Kenneth Ekornes på bass og trommer får følge av Baltos faste gitarist, Alexander Sjølie.
Emre Simanmis er fjerdemann – fløyet inn fra Tyrkia for å bidra med toner fra det særegne treblåserinstrumentet kalt duduk.
– Siden vi to kommer fra ulike steder, var det viktig at bandet gjenspeilte begges kulturer, sier Kajsa Balto.
(©NTB)