- Brukte rullestol i tre uker for å forstå karakteren - 08.02.2023
- Nye regler skal hjelpe ikke-digitale bankkunder - 14.09.2022
- Produksjonsfeil på nasjonale ID-kort – leveringstiden øker - 12.09.2022
Slik ble de lurt: 52 bankkunder fikk SMS med beskjed om å ringe et spesielt 800-nummer. I SMS-en sto det et nummer til banken og at de måtte ringe til banken fordi det var falsk aktivitet på kontoene deres.
Svindel med SMS pleier å ramme mange, men denne gangen var det få personer som ble kontaktet. Det gjør dette svindelforsøket annerledes.
De som ringte nummeret ble møtt av en kvinne som skulle hjelpe dem med å stanse svindelen. De ble bedt om å oppgi personopplysninger, BankID og passordet.
– Dermed har svindlerne alt de trenger for å logge seg inn på nettbanken. Mens kvinnen sitter og godsnakker med kunden for å «hjelpe», tømmes kontoen for det som er av penger – også alt som måtte være disponibelt på fleksilånet, sier sikkerhetsansvarlig Åsmund Myklevoll i Sparebanken Sør.
Kort etter samtalene fikk bankkundene en dårlig følelse og ringte kundesenteret i banken. Der greide de å stanse overføringen av penger. Telenor fikk sperret 800-nummeret.
ORDLISTE
svindel: bedrageri, stjele, rane, ta ting fra andre
lure: narre, bedra, få ting eller fordeler ved å lyve
falsk: ikke ekte
ramme: skje, oppleve, treffe
annerledes: ikke som alle andre, forskjellig, ulik
oppgi: si, fortelle, snakke
godsnakker: snakker hyggelig, har en hyggelig samtale
tømme konto: ta ut alle pengene, hente pengene
overføring: sende penger fra en konto eller ta ut penger
sperre: stanse, stoppe, stenge