Vær forsiktig med å trykke på lenker og ringe til nummere du får på SMS.
Foto: www.dinero.no
Tre kunder i Sparebanken Sør er fralurt 600.000 kroner. De ble lurt til å ringe et telefonnummer der svindlerne ventet i den andre enden.

Slik ble de lurt: 52 bankkunder fikk SMS med beskjed om å ringe et spesielt 800-nummer. I SMS-en sto det et nummer til banken og at de måtte ringe til banken fordi det var falsk aktivitet på kontoene deres.

Svindel med SMS pleier å ramme mange, men denne gangen var det få personer som ble kontaktet. Det gjør dette svindelforsøket annerledes.

De som ringte nummeret ble møtt av en kvinne som skulle hjelpe dem med å stanse svindelen. De ble bedt om å oppgi personopplysninger, BankID og passordet.

– Dermed har svindlerne alt de trenger for å logge seg inn på nettbanken. Mens kvinnen sitter og godsnakker med kunden for å «hjelpe», tømmes kontoen for det som er av penger – også alt som måtte være disponibelt på fleksilånet, sier sikkerhetsansvarlig Åsmund Myklevoll i Sparebanken Sør.

Kort etter samtalene fikk bankkundene en dårlig følelse og ringte kundesenteret i banken. Der greide de å stanse overføringen av penger. Telenor fikk sperret 800-nummeret.

ORDLISTE

svindel: bedrageri, stjele, rane, ta ting fra andre

lure: narre, bedra, få ting eller fordeler ved å lyve

falsk: ikke ekte

ramme: skje, oppleve, treffe

annerledes: ikke som alle andre, forskjellig, ulik

oppgi: si, fortelle, snakke

godsnakker: snakker hyggelig, har en hyggelig samtale

tømme konto: ta ut alle pengene, hente pengene

overføring: sende penger fra en konto eller ta ut penger

sperre: stanse, stoppe, stenge