Hjem Nyheter Notis Flyktninghjelpen viste nett-hat i annonsekampanje

Flyktninghjelpen viste nett-hat i annonsekampanje

 
Foto: flickr.com
Ekte meldinger med hatefulle eller sjikanerende ytringer om mennesker på flukt, ble vist fram i digitale annonser for Flyktninghjelpen i fem aviser.

Annonsene ble publisert digitalt i VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen fredag og lørdag.

Målet er en bredere debatt om hvordan vi ønsker å snakke om medmennesker, ifølge organisasjonen.

– Mennesker som med nød og neppe har unnsluppet bomberegnet i Syria eller mistet familiemedlemmer på flukt i Irak, blir kalt «jævelskap» og blir bedt om å «dra til helvete». Slike meldinger er direkte sårende, undergraver folks menneskeverd og ødelegger kvaliteten i debatten, sier Gro Kirkeby, ansvarlig for sosiale medier i Flyktninghjelpen, til kampanje.com.

Kirkeby oppfordrer folk til å være med og gjøre noe med de hatefulle ytringene, og til å dele sine meninger ved å bruke emneknaggen #trollmelding.

– Vi er nødt til å reagere når kommentarfeltene blir en arena for generaliseringer, hat og fordommer, sier Kirkeby.