- – Noen føler så mye skam at de ikke ønsker å ha med venner hjem - 29.12.2023
- Antallet domfellelser der gjerningsmann er under 18 har sunket - 28.12.2023
- Hvordan bekjempe hat mot minoriteter - 23.12.2023
17. november 2023 disputerer Maya Dybvig Joner ved Lesesenteret, UiS, til ph.d. med avhandlingen «Fange opp-følge opp. Tidlig innsats for barn i barnehage med språkforstyrrelser, og relasjonen mellom tidlige svake språkferdigheter og senere leseferdigheter».
Avhandlingen viser blant annet at når barnehagen bruker gode observasjonsverktøy, kan de identifisere barn med svake språkferdigheter allerede før de er 3 år. I tillegg, viser den at barna ofte har et bredere spekter av språkproblemer enn hva barnehagen oppdaget.
Videre, viser den at den spesialpedagogiske hjelpen barna fikk varierte i kvalitet, og at samarbeidet mellom barnehagen og PPT, og innholdet i tiltakene, kunne fremstå som fragment.
Konsekvenser for barna
– Tidlig innsats i barnehagen har et stort potensial til å utgjøre en forskjell i barnets språklige og sosiale utvikling. Men studien viser at tidlig identifisering alene ikke er tilstrekkelig for å sikre rask og effektiv hjelp til disse barna, sier Joner.
Manglende spesifikk oppfølging kan ha hatt konsekvenser for disse barna, sier hun.
– Dette kan ha vært en medvirkende årsak til at behovet for spesialpedagogisk hjelp økte i takt med barnets alder. Mange av disse barna begynte også å slite sosialt, på grunn av svake språkferdigheter. Barn som strever med språket kan komme inn i en ond sirkel, hvor de utvikler adferdsproblemer som en konsekvens av språkproblemene. Derfor er det så viktig å være tett på disse barna, og gi dem målrettet og riktig hjelp.