Zara får kritikk for reklamekampanje i lys av Gaza-krigen

Den spanske klesgiganten kritiseres for en ny kampanje med kropper pakket i plast og omgivelser som ligner ruiner.

Zara får sterk kritikk etter å ha brukt dukker som mangler lemmer omgitt av det som kan assosieres med ruiner i sin nye reklamekampanje, ifølge minmote.no.

Bildene blir sammenlignet med ødeleggelsene i Gaza, både i deres egne kommentarfelt, i nettaviser og i sosiale medier.

I bildene, som er en del av kampanjen «The Jacket», poserer også modell Kristen McMenamy med mannekenger som er innhyllet i hvitt tøy og plast.

Flere av bildene ser ut til å være slettet fra Zaras nettsider og sosiale medier.

Slettet og beklaget på Instagram

Inditex, som eier Zara, sier ifølge Reuters at endringen var en del av den normale prosedyren for å forfriske innhold. De kommenterer ikke boikott-oppfordringene, men sier at “Atelier”-kolleksjonen ble landet i juli og bildene ble tatt i september.

I innlegget hevder de at kampanjen ble arbeidet med i juli og bildene tatt i september, og er tatt i en kunstnerisk kontekst, ifølge minmote.no.

– Vår reklamekampanje, som ble startet opp i juli, og fotografert i september, viser en bildeserie med uferdige skulpturer i en studio. Kampanjen hadde som formål å vise håndverksprodukter i en kunstnerisk kontekst. Dessverre ble noen kunder fornærmet av disse bildene, som nå har blitt fjernet, og så noe helt annet i dem enn det som var tanken da de ble tatt, skrev kjeden på sin Instagram-side.

Unnskyldningen har likevel ikke blitt tatt godt imot av pro-palestinske nettdebattanter, som har tatt til sosiale medier for å kreve boikott av kjeden, under hastaggen #boycottzara.

– Jeg bryr meg ikke om bildene ble fotografert i september, dere velger å publisere det NÅ??!!!, skriver en bruker.

Det er faktisk ingen unnskyldning her, skriver en annen.

Forklaring uten unnskyldninger???, skriver en annen.

Vi er lei av merkevarer som lager kvalmende reklamekampanjer, og så kommer med falske unnskyldninger, skriver en annen.