Kulturministeren i dialog med teknologiselskaper

Kulturminister Lubna Jaffery (Ap) holder tirsdag nytt dialogmøte mellom norske medier, myndighetene og de store sosiale medieplattformene om desinformasjon.
Foto: regjeringen.no
I kampen mot desinformasjon på internett har kulturminister Lubna Jaffery (Ap) gått i dialog med tek-gigantene Meta, Tiktok, Snapchat og Google.

Strømmen av løpende informasjon på ulike plattformer og sosiale medier og fravær av felles referanser gjør nordmenn sårbare for å kunne skulle ekte og falsk informasjon.

Tirsdag vil kulturministeren møte representanter for alle de største sosiale mediene, NRK og VG til et åpent dialogmøte om desinformasjon. På forhånd har Jaffery også hatt fortrolige møter med hvert enkelt av selskapene.

– Det er viktig at de tar sin samfunnsrolle og innvirkning på ytringsfriheten og mediemangfoldet på alvor, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery om de globale plattformene.

Google sier de er beredt til å ta ansvar og at de står i en kontinuerlig prosess med å utvikle verktøy som beskytter mot trusler og åpner for pålitelig informasjon.

– Vårt mål er å gjøre internett til et tryggere sted for alle, sier kommunikasjonssjef Sondre Ronander i Google Norge til NTB.

– Påvirker motstandskraften

Også Medietilsynets leder, Mari Velsand og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) vil delta under møtet tirsdag. Undersøkelser som er gjennomført om nordmenns mediebruk har ført til betydelig bekymring hos NSM, som ser at måten informasjon flyter i sosiale medier kan bidra til å svekke tilliten til samfunnet og demokratiet.

– Måten vi i Norge tar til oss nyheter og informasjon har endret seg, sier fagdirektør Andreas Skjøld-Lorange i NSM til NTB.

– Forskjellen mellom gruppene som ser på Dagsrevyen og de som får all informasjon fra sosiale medier er to forskjellige verdener. Det påvirker også motstandskraften mot desinformasjon, sier han videre.

Tiktok og Snapchat

Under møtet tirsdag vil kulturministeren spesielt løfte en diskusjon om hvordan brukere av Tiktok og andre sosiale medier – spesielt unge mennesker – bedre kan forstå at det er forskjell på innholdet som kommer fra redaktørstyrte medier, og innholdet på tek-plattformene.

– Plattformene bør snakke sammen om hvordan de kan bidra til bedre og mer etterrettelig innhold. Det hjelper lite om bare én av aktørene gjør noe, skriver Kulturdepartementet.

På forhånd har Tiktok, Snapchat, Meta og Google fått tilsendt spørsmål om hvordan de forholder seg til EU-krav som også vil bli innført i Norge gjennom EØS-avtalen.

Fjerning av innhold

I august sa digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) at hun ønsker å få plass EU-forordningen om digitale tjenester (DSA), «så raskt som mulig». DSA pålegger digitale plattformer plikter når det gjelder å fjerne ulovlige produkter og innhold på sine egne tjenester.

– Et hovedtema blir nok plattformenes fjerning av redaksjonelt innhold eller nedprioritering av redaksjonelt innhold, til fordel for rent underholdningsbasert innhold, innhold som kan bidra til polarisering og utgjøre desinformasjon, skriver Kulturdepartementet om møtet tirsdag.

– Vi anerkjenner den viktige rollen reguleringer spiller i å etablere klare retningslinjer, og Google støtter fullt ut målene i Digital Services Act, sier kommunikasjonssjef Sondre Ronander i Google Norge til NTB.

(©NTB)