Ser økt trivsel hos lærere som er positive til flerkultur

– Lærere er avgjørende for å skape trygge læringsmiljøer for elever med etnisk minoritetsbakgrunn, ifølge forsker.
Foto: Creative Commons
Flere skoleelever har flyktningbakgrunn. Ny kunnskap kan gjøre lærerne mindre usikre i møte med dem.

En europeisk studie har sett på sammenhengen mellom lærernes holdninger til flerkultur og deres egen trivsel på jobb. Studien er gjort blant lærere som har elever fra flere kulturer i samme klasser.

Forskningen er en del av EU-prosjektet RefugeesWellSchool.

Resultatene viser at lærere som har positive holdninger til flerkultur, er mer engasjerte i arbeidet. De opplever det som mer meningsfylt.

– Lærere er avgjørende for å skape trygge læringsmiljøer for elever med etnisk minoritetsbakgrunn. Forskningen vår tyder på at lærernes holdninger og trivsel på jobb spiller viktige roller i arbeidet, sier forsker Marianne Opaas til forskning.no.

Usikre i møte med flerkultur

I Europa øker andelen elever med flyktningbakgrunn. Mange synes ikke at de har tilstrekkelig utdanning og verktøy til å undervise flerkulturelle elevgrupper.

– Lærere kan overveldes av usikkerhet om hvordan de best skal møte en klasse med elever fra mange kulturer, sier Opaas.

Kunnskap kan hindre utbrenthet

I tillegg til å gi lavere trivsel på jobb, kan forutinntatte holdninger basert på kulturelle eller etniske stereotypier gi lærerne større sjanse for å bli utbrent. At lærerne opplever mestring og samtidig har positive holdninger til flerkultur, er viktig for å hindre dette.

– Resultatene våre tyder på at lærerutdanningene bør inneholde kunnskap om flerkultur, sier Opaas.