Resultatene fra et pågående forskningsprosjekt om bortvalg og kompetanse ved NIFU STEP viser at:
*Mer enn en dobbelt så stor andel innvandrerelever stryker i fag på videregående
*En fjerdedel av dem som ikke besto, har strøket i mer enn ett fag.
*Innvandrerelevene sliter ikke bare i norsk. Andelen som har strøket i samfunnsfag, geografi eller historie, er fire ganger så stor som blant etnisk norske elever.
– Dette viser at språklige vanskeligheter hos minoritetsspråklige gir seg utslag i flere fag. Norskopplæringen kan derfor ikke bare være norsklærerens ansvar, sier forsker Berit Lødding til Dagsavisen.
Hun har undersøkt i hvilken grad innvandrerelever på Østlandet fullførte studieforberedende videregående opplæring tre år etter at de gikk ut av ungdomsskolen. Resultatene gjelder både første- og andregenerasjons innvandrere.
At elever med innvandrerbakgrunn ofte har norsk som andrespråk, kan være forklaringen på at de stiller dårligere enn etnisk norske elever i flere fag, tror Rita Hvistendahl ved Institutt for lærerutdanning ved Universitetet i Oslo.