Verken undertrykkende eller undertrykt

Vegard Aas
Latest posts by Vegard Aas (see all)


Imran Ullah og Zia Uddin mener media fremstiller muslimske mannen feilaktig. Foto: Vegard Aas

Imran Ullah er født og oppvokst i Norge, men foreldrene hans kom fra Pakistan.
Zia Uddin kom til Norge fra Pakistan i 1981. Han tok sosionomutdanning i Pakistan, og i Norge har han studert sosialantropologi. De to har påtatt seg oppgaven å kommentere den muslimske mannsrollen i Norge til Utrop.

Utdanning forandrer kjønnsrollene
Zia trekker fram betydningen utdanning har for en god utvikling av den muslimske mannsrollen. Han peker på at den muslimske mannsrollen har gjennomgått en stor forandring siden de første arbeidsinnvandrerne fra Pakistan kom til Norge på syttitallet. Mer, og høyere, utdanning er en viktig årsak til dette. Muslimske menn i dag har større forståelse for at kvinner deltar i det offentlige livet.

– Menn er ikke de eneste som arbeider og tar utdanning lenger. Nå er det langt flere kvinner som gjør det samme som menn. Det gjelder jo for hele samfunnet, ikke bare muslimer, sier Imran Ullah.

Zia mener at i hvilken grad en muslimsk mann er bundet til den tradisjonelle patriarkalske kjønnsrollen, henger sammen med utdanning og inntekt.

– Menn fra middelklassen har nok en tendens til å være mer liberale, mens de fra lavere sosiale klasser er mer bundet til tradisjon. Det er jo naturlig at de som har mindre kunnskap har vannskligere for å bryte med tradisjonen. Derfor er utdanning viktig for å forandre familiemønstre, sier Zia.

Likestilt, men ikke like
Selv om både muslimske kvinner og menn deltar i yrkeslivet, er det en viktig forskjell mellom dem.

– Selv om kvinnen har jobb har hun ikke noe ansvar for å forsørge familien. Det er mannen sitt ansvar, sier Zia.

Imran og Zia forklarer at denne ansvarsfordelingen kan føre til at det er moren som blir barnas nærmeste omsorgsperson. De vedgår at barna ofte binder seg lettere til moren, men mener at årsaken i stor grad er å finne i de biologiske forskjellene mellom kjønnene. Imran og Zia synes ikke det er noe negativt i at mødrene er den mest naturlige omsorgspersonen.

– Begge foreldre bidrar til å oppdra barna, men på ulike måter. Selv om foreldrene har ulike roller, så er de like mye verdt. På den måten er det balanse og likeverd mellom kjønnene, sier Zia.

Unyansert media
Media framstiller gjerne muslimske menn som ærekjære og undertrykkende. Den framstillingen kjenner ikke Imran seg igjen i.

– Det er klart det finnes muslimske menn som har feiltolket begrepet ære, men det er snakk om et mindretall. Men det er viktig å erkjenne at problemet finnes, sier Imran.
Imran understreker at det undertrykkende æresbegrepet ikke har utspring i religion. Det har derimot med en uheldig tradisjon å gjøre.

– Denne viktige forskjellen kommer sjelden fram i media. Framstillingen i media får det til å virke som om det er Islam som er grunnen til at noen muslimske menn har et dårlig forhold til ære. Slik er det ikke. Det kan du se hvis du besøker en moské. Imamene snakker om likestilling og hvor viktig det er, sier Imran.

Zia er enig i at mediene generelt framstiller muslimske menn feilaktig. Han mener det skyldes at journalistene har for lite kunnskap om hva Islam er.

– Ut fra det som står i avisene skulle man tro at Islam er en religion som er negativ til likestilling. Jeg tror ikke de som skriver i avisene vet at profetens første kone var en suksessrik foretningskvinne, sier Zia.