I går organiserte skolen en mottakelse for finansminister Kristin Halvorsen og fornyelsesminister Heidi Grande Røys, i tillegg til bystyremedlemmer, ledende norske pedagoger og presse. Hensikten var å presentere resultatene av skolens satsing på IT i undervisningene de siste årene.
Det var ikke bare statsrådene men all fremmøtte lot seg imponere hva skolen har fått til gjennom innovativ bruk av knappe midler, skriver IT-bransjens nettavis Digi.no.
Ettersom det er mange med utenlandsk opprinnelse i første, andre eller tredje generasjon på Holmlia skole, har skolen tilrettelagt mottaksklasse for innføring i norsk. Her er det et eget klasserom godt utstyrt med PC-er, der elever som ikke har PC-er hjemme, eller trenger hjelp fra faglærere, kan gjøre hjemmelekser.
Holmlia skole er i tillegg blant de to første skoler som tar i bruk «vidcasting» i undervisningen. Vidcasting er video eller animasjon som kan tas i bruk for eksempel i mobilen eller MP3-spilleren.
Tanken var å utvide skoledagen slik at elever i mottaksklasser i større grad skal kunne lære norsk. Elever får låne med seg iPods hjem for å utvikle ordforrådet, og få tekst lest opp av faglærer som kan repeteres om og om igjen.
I tillegg er det blitt laget videosnutter både på ligninger, algebra og særoppgaver, forteller matematikklærer Simon Jara.
Prosjektet er initiert og delvis støttet av Utdanningsdirektoratet, men med skolens egne ressurser av faglærere Simon Jara, Teddy Kjedlie og Anita Støstad i tillegg til elevene selv.
Helt nytt er også skolens smarttavle, som er en trykksensitiv tavle som gjør at lærerens tavleundervisning kan lastes ned og eksporteres som videofiler. Smarttavlen er først helt nylig tatt i bruk ved universitetet i Oslo, men Holmlia skole mener de har kommet enda lenger i bruksområder.