Fra renholder til mangemillionær

Leon vil ikke si hvor mye selskapet ble solgt for, men etter det Utrop erfarer er det snakk om et tall mellom 200 og 350 millioner kroner.

– Vi ønsker å føre selskapet videre i neste fase ved å ta en enda større andel av det voksende markedet og samtidig kunne tilby de mest attraktive prisene. Dette gjør vi best ved å være tett integrert med en netteier, sier Leon.

Lebara har ifølge Post- og Teletilsynet en markedsandel på 1,9 prosent, og driver også med bredbåndstelefoni og internasjonale ringekort. Selskapets omsetning i fjor var 209 millioner kroner. Omsetningen så langt i 2007 ender i følge Lebara på et sted mellom 285 – 290 millioner kroner. På knappe et år har kundemassen økt fra 40 000 til over 100 000.

Kjøpt opp av Network Norway
Det er operatøren av Norges tredje mobilnett, Network Norway, som har kjøpt opp Lebara. Heller ikke sjef for Network Norway, Ingvild Myhre, vil ut med hvor mye hun ga for Lebara-kundene, men poengterer i stedet at hun synes Lebaras kundegrupper er spennende.

– Lebara har en unik posisjon i dette markedet og er veldig dyktige, sier Myhre til Aftenposten.

Myhre mener investeringen er fornuftig for Network Norway rent strategisk fordi innvandrere og gjestearbeidere er et segment i sterk vekst. Innvandrere er ikke bare en kundegruppe i Lebara, men også blant ansatte har mer enn 50 % innvandrerbakgrunn og tilbyr dessuten kundeservice på flere språk.

– Da jeg kom til Norge, merket jeg stor forskjell innenfor arbeidskulturen. Hjemme på Sri Lanka var jeg sjef for 200 ansatte. De oppgavene jeg påla de ansatte ble umiddelbart utført, mens her i Norge merket jeg at de ansatte ønsket dialog med meg som sjef. Det førte til at jeg måtte endre meg, jeg måtte lære å lytte, sier Leon.

Fra renholder til millionær
Leon rømte fra Sri Lanka i 1994 og kom via Oslo til asylmottaket i Sandnessjøen. 1996 fikk han jobb i Renholdssenteret i Bergen. Leon, sammen med tre andre kamerater, startet opp med salg av callingcard i Norge. Det først i 2003 hadde Lebara tjent så mye penger at de selv kunne kjøpe utstyr til å selge egenproduserte calling card.

Selskapet er bygget med stein for stein, uten å være avhengig av banklån eller kreditorer.

I forrige uke ble selskapet solgt, men selve navnet Lebara skal leve videre. Lebara skal fortsette å ha ansvaret for den internasjonale delen i Network Norway.

Nå skal Leon konsentrere seg om Lebara Holdning som skal satse i nye markeder.