- Ileni kan få årets Frivillighetspris - 21.11.2024
- Canada hevder å ha avverget iransk drapsplan mot eksminister - 20.11.2024
- Norsk-pakistansk Oslo-jente finalist i Barnas Tale - 20.11.2024
Samad Rah, fylkestingsrepresentant i Akershus Ap med røtter i irakisk Kurdistan, sier til Utrop at religiøse ledere har en svært viktig rolle i kampen for felles toleranse, og burde være sitt ansvar bevisst når det gjelder å preke et budskap som søker forsoning fremfor konfrontasjon.
En av de som kommer under lupen er forstander Zulqarnain Sakandar, lederen for Norges forente ulama, som er et råd av islamske lærde. Nylig holdt han et foredrag på Høgskolen i Oslo hvor han kritiserte Geert Wilders islamkritiske film Fitna. Sakandar er fra før av kjent for sine kontroversielle synspunkter angående terrorangrepene i USA, Israel og sharialovgivning.
– Wilders har bevisst klippet sammen løsrevne sitater fra Koranen og sterke bilder for å sette Koranen og islam i et dårlig lys. Islam sammenlignes med nazisme og kommunisme, sa han.
Sakandar la til at ytringsfrihets- og kulturdebatten er sterkt preget av vestlig selvgodhet, som igjen preger verdenssituasjonen.
– Når somaliere, afghanere, irakere og palestinere kjemper mot utenlandske okkupanter kalles det terror. Men Hjemmefronten her i Norge gjorde det samme under krigen for 60 år siden, og sees på som helter
Vil skade islams omdømme
Rah kan ikke annet enn å riste på hodet når vi konfronterer han med Sakandars uttalelser. Han vil mer enn gjerne overtale Sakandar og andre til å bekjempe og kritisere fanatikerne som oppfordrer til drap i islams navn.
– Når en del veltalende imamer med mange tilhengere rettferdiggjør drap på jøder, kristne og hinduer, så vil det skade religionens omdømme blant ikke-muslimer. Jeg sier ikke at det er islam som oppfordrer til drap, men det er de lærde. Da vil jeg spørre: hva er Guds oppgave når det er mennesket som dømmer mennesket?
Norsk-kurdiske Rah er enig i at at palestinerne blir undertrykt, men samtidig retter han en pekefinger mot de som oppfatter situasjonen som en krig mellom to religioner, handler og særlig også preker religiøst utifra denne tolkningen av konflikten.
– Vi bør kunne kritisere de organisasjonene og imamene som gir et slikt ensidig inntrykk av konflikten, avrunder han.