Banker og telefonselskaper vil nødig tape penger. Før de bevilger et lån eller abonnement sjekker de derfor at kundene kan betale for seg.
Dette skjer ofte gjennom at de kontakter et kredittopplysningsselskap. I Norge finnes det fremfor alt tre slike selskaper: Experian, Dun & Bradstreet og Lindorff Decision. De tre selskapene hjelper banker, mobilselskaper og andre med å sjekke om kunder har god nok økonomi til å klare av å betale ned et lån, eller å håndtere en kreditt.
Det er ikke lov å hente informasjon fra Folkeregisteret, og derfor bruker disse selskapene ofte skattelistene for å sjekke hvordan økonomien er. Mennesker som ikke har vært lenge nok i Norge til å ha levert selvangivelse risikerer dermed ikke å få lån eller kreditt. Men det finnes andre måter å garantere for økonomien.
– Det er mulig å få lån, avtale om avbetaling og telefonabonnement selv om du ikke har selvangivelse, beroliger Hanne Randgaard Broen som er markedssjef i kredittopplysnings-selskapet Experian. Men da må kundene selv registrere seg i et av de tre kredittopplysnings-selskapene. – Beste måten er å ta direkte kontakt med selskapene og og be om å bli registrert. Dette skjer ikke automatisk, sier Hanne Randgaard Broen.
Om Kredittsjekk
Kredittsjekk er en kontroll av økonomien til en person eller en bedrift. Det er vanlig med kredittsjekk hvis du søker om lån eller vil kjøpe noe på avbetaling. Det er bare lov å ta en kredittsjekk hvis man søker om kreditt. Hvis du skal leie hybel og betaler på forskudd, eller hvis du skal ha en mobiltelefon med kontantkort, er det ikke lov å ta kredittsjekk. Hvis du vil kjøpe en mobiltelefon på avbetaling, kan det være saklig grunn til kredittsjekk.
Personen som kredittsjekkes skal få et brev som forteller hvilke opplysninger som ble gitt.
Loven om personvern gjelder når noen skal kredittsjekkes.
Kilde: Wikipedia