- Grunnen til at de farger skjegget rødt - 29.10.2014
- Musikk mot ensomhet - 16.09.2013
- Karriere på skinner - 17.03.2013
I et leserinnlegg i Dagbladet går førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo, Lars Gule, til frontalangrep på Iffit Qureshi etter at hun hadde anklaget Gule for å spre sine egne fordommer mot muslimer. Gule hevder at Qureshi besitter frekkhetens nådegave og at innlegget hennes aldri ville ha kommet på trykk om hun ikke hadde hatt innvandrerbakgrunn. Humanetikeren Amir Payan reagerer sterkt på Gules innlegg.
Usaklig og generaliserende
– For en førsteamanuensis burde saklighet være en selvfølge. Dette har ikke Gule klart. Påstanden om at Dagbladet kun har tatt inn Qureshis innlegg fordi hun har innvandrerbakgrunn er meget urimelig. Etter min vurdering er hennes innlegg bedre enn Gule sitt. Jeg synes det er beklagelig at en så begavet person som Lars Gule opptrer både usaklig og generaliserende. Lars Gule konstruerer et ” vi-dem”-verdensbilde som etter mine begreper er langt fra humanisme, sier Payan, som er folkevalgt for SV i Bergen bystyre.
Inshe Allah
I leserinnlegget tar Gule blant annet opp arabiske sjåførers kjøremønster som et eksempel på det han kaller en utbredt religiøs forankret fatalisme. Gule mener mange sjåfører i Midtøsten ikke senker farten når de blir bedt om det, men i stedet legger ansvaret for kjøringen i Guds hender. Gule skriver også at mange muslimer i Midtøsten ikke er punktlige i forhold til klokkeavtaler, men i stedet reagerer med et skuldertrekk og ”inshe Allah” (om Gud vil) dersom de er sent ute til en avtale.
Selv om Amir Payan finner en morsom selvmotsigelse i at det er større sjanse for å rekke en klokkeavtale dersom man kjører litt for fort når man er sent ute, mistenker han at Gule mener villmannskjøringen og den manglende punktligheten også gjelder norske muslimer.
Italienske katolikker
– I tråd med Gule sine generaliseringer må dette også gjelde muslimer i Norge. Har Gule undersøkt norske muslimers andel av ulykkesstatistikkene? Finnes det tall fra forsikringsselskapene rundt dette som Gule har tilgang til? Og betyr dette at muslimene i Norge må betale mer for å forsikre bilene sine? spør Amir Payan, som anbefaler Gule å ta seg en tur til Ferrariens hjemland Italia for å se hvilke hastigheter noen av sjåførene der tillater seg å ha på svingete veier sammenlignet med hastighetene til sjåførene som kjører på brede veier i Sahara-landskap.
– Mitt poeng er at en katolikk eller muslim kan bryte fartsregler uavhengig av sin religiøsitet. Det blir feil og kunnskapsløst å blande kjørekultur og religion, sier Amir Payan.
– Meld deg inn i Frp
Han mener Lars Gule sin måte å generalisere på hadde blitt godt mottatt i Fremskrittspartiet, og oppfordrer like godt sin kollega i Human-Etisk forbund om å melde seg inn partiet.
Bensin på bålet: Amir Payan er medlem av SV og Human-Etisk Forbund. Han mener Lars Gule argumenterer som en Frp-er.
– Lars Gule har tatt et par kanner bensin og helt på Fremskrittspartiets bål, som går på hets mot muslimer og andre med minoritetsbakgrunn som har “feil hudfarge”. Gules generaliseringer har lenge vært dominerende i Frp når det gjelder minoritetsgrupper generelt og muslimer spesielt, sier Payan, som har bodd 18 år av livet sitt i Iran.
Bare gode erfaringer
Lars Gule har på sin side ikke noe dokumentasjon å komme med som skulle tilsi at norske muslimer bedriver villmannskjøring. Han har tvert imot bare gode erfaringer med norske muslimske sjåfører.
– Dette er ikke et karaktertrekk, men en væremåte i bestemte samfunnsmessige kontekster. Med endrede kontekster endrer også væremåten seg. Så jeg har i grunnen bare gode erfaringer med muslimske drosjesjåfører i Oslo, sier Gule i en kommentar til utrop.no.
– Hva synes du om kjøremønsteret til en del katolikker i Italia?
– Det vet jeg ingen ting om.
Helt nødvendig å generalisere
Lars Gule mener det er umulig å ikke generalisere og synes oppfordringen om å melde seg inn i Frp er useriøs.
– Vi tenker alltid i “vi-dem”-termer. Det er uunngåelig å generalisere. Vi kan faktisk ikke fungere i verden uten generaliseringer. Det er ikke nødvendigvis noe negativt retorisk i dette, sier Gule før han som en respons på oppfordringen om å melde seg inn i Frp understreker at han er for muslimske jenters rett til å bære hijab.
– Når jeg forsvarer muslimske jenters rett til å gå med hijab, hvilket jeg har gjort ved en rekke anledninger, hvilken side er jeg på da? Hvor skal jeg da melde meg inn eller ut? spør Gule.