Balanserende minoritetsforeldre

Sosiologen Annick Prieur har brukt begrepet «balansekunstnere» for å
beskrive hvordan unge med innvandrerbakgrunn står i krysningsfelt
mellom ulike forståelser av familie, identitet, og forholdet mellom
autonomi og avhengighet. Det samme kan gjelde for foreldre med
minoritetsbakgrunn, viser undersøkelsen Institutt for samfunnsforskning (ISF) har utført på oppdrag av
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).

Forskerne har utført gruppeintervjuer med foreldre med bakgrunn fra
Irak (Kurdistan), Kongo, Pakistan, Somalia og Tyrkia, samfunn med
andre, ofte mer hierarkiske kjønns- og generasjonsrelasjoner enn det
norske.

– Kombinasjonen av det foreldrene oppfattet som det norske
samfunnets fokus på å lære barn opp i deres rettigheter og
majoritetsbefolkningens forestilling om innvandrerforeldre som for
kontrollerende, var med på å gi foreldrene en opplevelse av at de ble
umyndiggjort overfor barna sine, skriver forskerne i den nye rapporten.

– I intervjuene fortalte foreldrene at deres største bekymringer var
knyttet til redsel for at barna skulle havne i dårlig miljø, at de ikke
skulle klare seg på skolen og at de skulle få alkohol- og rusproblemer.
Disse bekymringene var hovedsaklig knyttet til gutter, skriver
forskerne. – Intervjuene viser at foreldrene vi snakket med er svært
engasjerte i barnas livssituasjon og bruker de ressurser og strategier
de har tilgjengelig for å hjelpe, støtte og veilede barna sine.

De fleste foreldrene i utvalget mente at det lå i deres rolle som
foreldre å veilede og rådgi barna når det gjaldt ekteskapspartner, og
mange hadde en forståelse av at det ikke kun er paret selv som skal
passe sammen, men at også deres familier må passe sammen. Forskerne
mener imidlertid at barn og foreldre kan ha forskjellige oppfatninger
av dette.

– Det kan tenkes at det noen foreldre ser på som å rådgi
og veilede kan bli oppfattet som utilbørlig press av ungdom, heter det
i rapporten.

Skolen har et spesielt ansvar

Skjoldvor
Fjeldvær, leder for Forebyggingsenheten i IMDi Skolen har et spesielt ansvar når det gjelder å fremme barnas
rettigheter og ivareta deres interesser, samtidig som foreldres
deltakelse er viktig for at verdikonflikter skal kunne løses med
involvering fra både foreldre og unge.

– Det er viktig at skolen tar utfordringen som foreldrene her kommer
med på alvor, og skaper møteplasser hvor foreldre, uansett bakgrunn,
kan møtes for å drøfte felles bekymringer for sine unge, sier
Fjeldvær.