- Fordømmer angrep på hindutempel i Canada - 05.11.2024
- FN: Menneskesmuglere senket båt med vilje – minst 25 døde - 05.11.2024
- Starter etterforskning av Abid Raja-hendelse - 05.11.2024
Landinfo er norske myndigheters uavhengige fagorgan for landkunnskap. Landrådgiver Geir Juell Skogseth har fulgt situasjonen i Libya i mange år og baserer sine uttalelser på forskningsrapporter
om tematikken.
Han sier til NRK at på bakgrunn av rapporter fra Global Initiative against Transnational Organized Crime og Institute for Security Studies at tilstedeværelsen av redningsskip i farvannene utenfor Libya påvirker valgene til smuglerne og migrantene.
– Når det for noen år siden var mange redningsskip ute i Middelhavet, så var det lettere for menneskesmuglerne å få migrantene fra den libyske kysten og over til Europa, sier Skogseth.
– Slik situasjonen er nå, så er det vanskeligere, fordi menneskesmuglerne må føre migrantene lenger over havet. De kan ikke lenger kalkulere med at det er redningsskip der ute som venter på dem, sier han til NRK
Leger Uten Grenser mener forskningen ikke gir et entydig svar på forholdet mellom redningsskip og migrantstrøm.
– Det som i størst grad påvirker menneskers flukt over Middelhavet, er situasjonen i Libya, der forholdene for flyktninger og migranter er sjokkerende, sier president Karine Nordstrand i Leger
Uten Grenser.
Så langt i år er det kommet 4.393 migranter sjøveien til Italia, ifølge FNs høykommissær for flyktninger. De største gruppene er fra Tunisia, Pakistan og Elfenbenskysten.