- Blogg – mer enn bare sminke og trender - 05.04.2010
- Marokkansk ungdom motiveres - 12.03.2010
- Når fremtiden banker på - 18.02.2010
– Det er viktig å oppfordre innvandrerne til å spre dette videre til andre, slik at flere får info, sier Barne- likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken, som var på lansering på Oslo musikk- og kulturskole (OMK).
Lysbakken mener dette er et godt eksempel på hvordan man
kan forenkle regler for minoritetsgrupper. Han regner med at andre land etterhvert vil ta
opp ideen.
Forbrukerrådet har utviklet ti praktiske tips på de områdene der de får flest henvendelser. Reglene er blitt illustrert og oversatt til arabisk, urdu, somali og engelsk.
Usikre på rettigheter
Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, forteller at Forbrukerråd ofte får henvendelser fra minoritetsgrupper, og mange fremmedspråklige er usikre på sine rettigheter som forbruker.
– Vår tre på topp områder blant fremmedspråklige er bolig, kjøp av bruktbil og forbrukerelektronikk, slik som tv, pc og mobil, sier Flesland.
Ifølge tall fra 2008 ble det solgt hele 2,2 millioner mobiltelefoner. Veldig mange selgere prøver å selge forsikringer som forbrukere ikke trenger.
Flere fra minoritetsgrupper henvender seg til Forbrukerrådet angående spørsmål rundt bolig og husleie, forteller Flesland. Stor pågang på utleiemarkedet gjør at mange trenger råd for å ikke bli lurt av bolighaiene, sier hun.
“Forbrukertips til minoriteter” ble lansert med støtte fra Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet.