Egne foreldremøter for innvandrere

I følge klasseforstander i sjuende klasse, Unni Helland, kommer flere foreldre fra minoritetsgrupper til foreldremøtene fordi de våger å snakke, melder NRK.

Marianne Stensrud, leder i Drammen SV, foreslår noe annet. Hun mener det hadde vært bedre å blande foreldre med norsk- og minoritetsbakgrunn, men likevel gjennomføre foreldregruppene i små grupper.

På Tøyen Skole i Olso deles elevene inn i klasser etter hvilket språk de snakker. Skolen har for eksempel nesten rene urduklasser, som alltid får undervisning av tospråklige lærere.

– Slik får lærerne mye tettere kontakt både med elever og foreldre. Før foreldremøtene ringer de ofte rundt for å følge opp den skriftlige invitasjonen, som også er skrevet på foreldrenes eget språk, forteller Tor Helgesen, rektor ved Tøyen skole, til Aftenposten.