- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Skolen i Rinkeby i Stockholm ligger i det som regnes som et av de fattigste, tøffeste og mest sosialt belastede oppvekstmiljøene i Sverige. Over to tredjedeler av de fastboende har minoritetsbakgrunn, og skolen har tidligere slitt med vandalisering, vold og etniske motsetninger. I løpet av de siste årene tok skolen tak i problemene og utarbeidet en egen løsningsmodell som gjør at man i dag snakker om “mirakelet Rinkeby”.
Oppvekstsjef i Arendal kommune, Roar Aaserud, har selv vært i Rinkeby på studietur flere ganger, og er ikke i tvil om at flere norske kommuner kunne lært et eller annet om skolemiljøtiltak fra den svenske bydelen.
En av konsekvensene fra studieturene er at Arendal kommune har kopiert deler av Rinkeby-modellen og knyttet relevante tjenester nærmere skolen.
– Vi desentraliserte tjenester som barnevern, helsesøster, PP-tjenesten, og sett en positiv effekt av ved at de er blitt mer
tilgjengelige, sier Aaserud til nrk.no.
Enkle grep
Leif-Kristian Monsen, førstelektor ved Høgskolen i Bodø, kjenner Rinkeby-modellen godt fra da han forsket på
den for ti år siden.
– Skolen gikk fra å ha vært katastrofebetegnet til å bli en foregangsskole
som fagfolk og politikere fra inn- og utland besøker for å
studere og lære av.
Styrket samarbeid mellom hjem og skole, helårstilbud på sportsaktiviteter, fysisk plassering av sosialkuratorer og helsesøstre og fokus på å ansvarliggjøre elevene har vært noen av tiltakene. Enkle og gode grep, ifølge Monsen.
– Ved å involvere foreldrene mye mer, følte de seg ivaretatt og ansvarliggjort, sier han til nrk.no.