- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Husbanken Øst inviterte forleden til et frokostseminar med hyperaktuelt tema:
Moderne samfunn, mangfold og skole. Et av spørsmålene som ble stilt var om skolebytte var et utslag av fremmedfrykt, skriver IMDI i sin månedlige nyhetsbrev.
Førsteamanuensis og spesialpedagog Ivar Morken fra Institutt for
spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo har spurt 300 foreldre i Groruddalen
i Oslo om skolebytte. Hans undersøkelse viser at de som velger en annen
skole likevel ikke velger å flytte fra området.
– Folk velger altså fremdeles å bo i et flerkulturelt miljø. Og dermed skal man ikke
konkludere for raskt med å rope ut fremmedfrykt, understreket han overfor imdi.no.
Skolemljø viktigere enn etnisitet
I Groruddalen vil rundt 20 % elevene på ungdomstrinnet velge en annen skole enn
nærskolen. Svarene fra de 300 foreldrene viser at de ikke legger vekt på hvor mange elever
i klassen som har norsk som morsmål. Unntaket er når ens eget barn er eneste
etniske norske barn i klassen. Men viktigst er
å gå på en skole i nærmiljøet.
– Jeg klarer ikke å finne en direkte aversjon mot minoriteter gjennom disse
svarene. Hva som fører til skolebytte er sosiale konflikter, mobbing
og dårlig samarbeid mellom hjem og skole, påpekte Morken overfor imdi.no.