Skolebytte er ikke fremmedfrykt

Skolemiljø er viktigere enn etnisitet, viser ferske tall fra ny rapport fra Institutt for spesialpedagogikk. Ifølge rapporten bytter elevene skole langt oftere fordi man er misfornøyde med skolemiljøet enn på grunn av skolens etniske sammensetning.
Foto: Saroj Chumber
Folk som velger en annen skole likevel ikke velger å flytte fra området, ifølge fersk UiO-rapport.

Husbanken Øst inviterte forleden til et frokostseminar med hyperaktuelt tema:
Moderne samfunn, mangfold og skole. Et av spørsmålene som ble stilt var om skolebytte var et utslag av fremmedfrykt, skriver IMDI i sin månedlige nyhetsbrev.

Førsteamanuensis og spesialpedagog Ivar Morken fra Institutt for
spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo har spurt 300 foreldre i Groruddalen
i Oslo om skolebytte. Hans undersøkelse viser at de som velger en annen
skole likevel ikke velger å flytte fra området.

– Folk velger altså fremdeles å bo i et flerkulturelt miljø. Og dermed skal man ikke
konkludere for raskt med å rope ut fremmedfrykt, understreket han overfor imdi.no.

Skolemljø viktigere enn etnisitet

I Groruddalen vil rundt 20 % elevene på ungdomstrinnet velge en annen skole enn
nærskolen. Svarene fra de 300 foreldrene viser at de ikke legger vekt på hvor mange elever
i klassen som har norsk som morsmål. Unntaket er når ens eget barn er eneste
etniske norske barn i klassen. Men viktigst er
å gå på en skole i nærmiljøet.

– Jeg klarer ikke å finne en direkte aversjon mot minoriteter gjennom disse
svarene. Hva som fører til skolebytte er sosiale konflikter, mobbing
og dårlig samarbeid mellom hjem og skole, påpekte Morken overfor imdi.no.