- Jul i Chile – tradisjoner og familiehygge - 26.12.2024
- Norske mobilselskap outet asylsøkere - 23.12.2024
- – Jeg tenker på hvordan vi tar imot «de nye» i Norge - 23.12.2024
“IKEA omdøper julefeiring til vinterfest,” skriver nettstedet rights.no, i en sak som er nest mest delt i sosiale medier i dag.
“IKEA avlyser julehandelen – tilbyr vintervarer”, skriver nettstedet Resett (se faksimile).
Tidligere justisminister Per-Willy Amundsen kaller valget av produktnavnet for politisk korrekt, og vil boikotte IKEA.
Hverken avlysning eller omdøping
IKEA på sin side hevder de hverken avlyser eller omdøper julehandelen, tvert i mot inviterer de til julefest både på butikken og på ikea.no.
Nå legger vi til rette for vinterens koselige høytid og åpner julebutikken […] Det er alltid hyggelig å være ute i god tid.
Slik markedsfører den svenske varehusgiganten IKEA sin kolleksjon av årets juleeffekter på nett.
Går man inn på IKEAs norske sider kan man se at juleproduktene ble lansert 05. oktober med tittelen Nyheter – Jul på IKEA. Her er også “Vinterfest”-navnet tatt i bruk i produktnavnet.
– Nå er juleproduktene våre på plass. Den nye VINTER 2019-kolleksjonen hjelper deg å gjøre hjemmet vinterklart. Dekorer det som et innbydende juleparadis eller et kult festlokale. Besøk ditt nærmeste varehus for å sikre deg julefavorittene dine, står det på ikea.no.
Gjør produktnavn tidsrelevant
Jorunn Stokke Aamodt er senior kommunikasjonsrådgiver i IKEA Norge og sier følgende til Utrop:
– Kolleksjonen VINTERFEST inneholder noen klassiske juleprodukter – og i tillegg tekstiler, kjøkkenutstyr osv som kan brukes hele vinteren og hele året. Navnet på kolleksjonen er valgt for å gjøre den relevant for kundene også før og etter desember og for å forlenge livet til produktene, sier hun.
Videre legger hun til:
– Vi er veldig glade i jul på IKEA. I år, som hvert år, feirer vi jul både på IKEA.no og på varehusene våre og håper å inspirere kundene våre til å skape koselige julehjem.
Christian Mouroux, Country Communication Manager hos IKEA Danmark, avviser kritikken om “politisk korrekthet”, og mener produktnavnet handler mer om det kommersielle.
– Fire ganger i året gir vi ut en produktsamling bundet til årstider i stedet for spesifikke høytider. Nå går vi inn i en sesong som heter vinter, og det er grunnen til at vi har laget et produktsortiment som vi mener gjelder for hele perioden, sier han til dansk P1 Morgen.
Les også faktasjekken på Faktisk.no.