Eminovic var den eneste med innvandrerbakgrunn blant de 193 stemmeberettigede delegatene fra hele lærerprofesjonen fra ulike deler av landet som mandag var samlet da Utdanningsforbundets landsmøte gikk av stabelen. Landsmøtet avholdes fra 4. til 7. november i Lillestrøm. Sammen skal delegatene diskutere og avgjøre flere saker.
Utdanningsnytt omtalte saken først
Sammensatt
Eminovic tror det er flere grunner til at det ikke er flere med innvandrerbakgrunn blant delegatene på årets landsmøte.
– Innvandrerdebatten og hele den politiske debatten har hardnet til. Det ekstreme er blitt det normale. De som gikk på meg for tjue år siden med ord og slag, de gjorde det når de var fulle klokken to om natten. Nå kommer de med de samme ordene i dagslys og helt edru, sier Eminovic til Utdanningsnytt, og legger til:
– Samtidig kommer mange innvandrere fra land der det er større fare for å delta i organisasjoner og politikk enn det vi er vant til.
Han har selv slitt med følelsen av å ikke være norsk nok, og mener også at det kan gjøre at innvandrere ikke blir motivert til å gå inn i organisasjonslivet.
– Uansett hvor mye man åpner opp, lærer og tilpasser seg det norske samfunnet, kan opplevelsen gnage av at det aldri blir bra nok.
– Setter vi disse følelsene sammen, er det kanskje ikke rart at mange er fornøyd med å ha jobb og trygghet og ikke engasjere seg i samfunnsutvikling og politikk. De kan kjenne at det koster mye ansvar og ubehag, forteller han.
Han mener derimot også at mennesker med innvandrerbakgrunn har et ansvar for å delta og være med på å bygge felleskapet.
– Vi med innvandrerbakgrunn har kompetanse og erfaringer som er viktig, uansett hvilket yrke vi har.
Jasmin Eminovic er adjunkt med tillegg fra Årdal videregående skole i Sogn og Fjordane. Det betyr at han samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 5 års normert studietid.