Innvandrere er Reitans superkjøpmenn

Reitangruppens erfaring fra 82 norske 7-Eleven-forretninger er tydelig: Butikker som blir drevet av innvandrere driver bedre enn tilsvarende norskeide.
Foto: Flickr:abortself
Gjør det systematisk bedre i alle skandinaviske land, skriver abcnyheter.no.
Reitangruppens erfaring fra 82 norske 7-Eleven-forretninger er tydelig: Butikker som blir drevet av innvandrere driver bedre enn tilsvarende norskeide og Reitangruppens superstjerner, skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge Reitans ledelse utmerker de innvandrereide butikkene seg med høyere arbeidskapasitet, høyere salg, lavere kostnader og hyggeligere service enn tilsvarende norskeide. Bunnlinjen er også bedre enn i en typisk norskeid butikk.

–  Her er de gode på absolutt alt, sier kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Reitangruppen til Dagens Næringsliv.
Fødte grundere

– I en butikk med cirka ti millioner kroner i omsetning snakker vi i endel tilfeller om 300.000 til 400.000 kroner bedre. Det er helt utrolig hva de har får til selv i små lokaler, sier regiondirektør May Britt Østby i Reitan Servicehandel 7-Eleven.
Innvandrerne med egne butikker utmerker seg også med høy arbeidskapasitet og lange dager, ifølge Reitans ledelse. De har godt grep på alt fra logistikk og bestilling av varer, til ryddighet og renhold..
– Folk viser et kjøpmannskap som for mange år siden fantes blant mange nordmenn og som inkluderer familie i veldig mange tilfeller.
Energi og engasjement

I Norge er cirka 30 prosent av alle 7-Eleven-butikkene eid av innvandrere, og enda mer i Oslo.
– Jo mer de kan skape i bedriften sin, desto mer tilfaller dem selv, sier Flateby til Dagens Næringsliv.
Reitan merker ikke samme tendensen i sine Narvesen butikker. Heller ikke dagligvarekjeden Rema 1000. Ledelsen forklarer dette med at 7-Eleven er et typisk byfenomen med høy andel innvandrere, mens de øvrige butikkene ligger spredt rundt i landet med mindre andel innvandrere.