Det er ifølge forskning.no godt dokumentert at det foreligger systematiske forskjeller mellom ulike elevgrupper i norsk skole. Forskere fra NOVA har i forbindelse med en større evaluering av skolereformen Kunnskapsløftet sett på om skolen klarer å redusere forskjellene i læringsutbytte mellom ulike grupper, for eksempel arbeiderklasse og middelklasse eller etnisk norske og elever med minoritetsbakgrunn.
Læreren viktig
Studien viser at det er stor forskjell på hvor godt læringsmiljø skolene klarer å skape og at dette henger sammen både med ledelsens strategi og med lærernes metoder. Men godt læringsmiljø bidrar ikke til å redusere forskjellene mellom elever med ulik bakgrunn. Istedet viser det seg at godt læringsmiljø fører til at alle grupper hever seg fra sitt utgangspunkt.
– På de skolene vi har studert er det først og fremst forhold som ligger utenfor den enkelte ungdomsskoles kontroll som har bidratt til at karakterforskjellene ved avslutningen av grunnskolen er små ved noen skoler og store på andre. Resultatene innebærer at gode skoler forbedrer resultatene til alle elevgrupper like mye, sier forsker Anders Bakken til forskning.no.