- Sakprosa-Brage til Ayesha Wolasmal - 23.11.2024
- Zahid får stipend fra Vestland fylkeskommune - 22.11.2024
- The War That Must Never Be Fought - 22.11.2024
Fotballduellen for mange av norskelevene fra Rosenhoff er det store sosiale og idrettslige høydepunktet før sommerferien. Begivenheten har vært holdt i flere år på Røabanen, og årets finale ble spilt mellom elevene fra første og fjerde etasje, hvor førstnevnte vant 6-4.
Lærer ved Oslo V.O avdeling sentrum og ihuga fotballentusiast Lisbeth Stokke Johnsen sier det er viktig at elevene skal være opptatt av fysisk aktivitet.
– Vi ser tydelig potensialet i dette. Selv elever som ikke spiller eller ikke har noe forhold til fotball og sport stiller opp på arrangementet. Jeg tror også elevene selv innser viktigheten av å komme vekk fra skolebenken, inn i nye omgivelser, rett og slett at deler opplevelser på en annen måte enn hva som er vanlig, legger hun til.
Samhold og konfliktløsning
Lagene bestod av elever fra land som Kurdistan, Somalia, Irak og Afghanistan. Rosenhoffs elevmasse er flyktninger og asylsøkere som har hatt traumatiske opplevelser på vei til Norge. Fotballen blir en grei måte å få gjennomført praktisk konflikthåndtering på, mener Stokke Johnsen.
– Spillets språk og reglene er universelle, noe som gjør at man klarer å løse konkurranse- og konfliktpregede situasjoner under en kamp, til tross for lingvistiske og kulturelle forskjeller på en god måte.
Iraker banens beste
Nahi Al-Sadawi fikk dominere stort og score flere mål på Røabanens grønne i dag formiddag. Krigsflyktningen fra Irak var i topphumør da Utrop intervjuet han.
– Jeg går i førsteåret på norskopplæringen og kan ikke annet enn at jeg er strålende fornøyd over både lagets og min egen innsats. Vi har trent i ukevis og gledet oss til denne fotballkampen.
Synes du dette skaper vennskap over kulturgrenser?
– Fotball er noe veldig mange her på Rosenhoff har som interesse, og som kan enes om som en fellesaktivitet, sa Al-Sadawi i det kysset vinnermedaljen sin.
Gir mestring
Viktigere enn å vinne kamper og pokaler er det å oppleve mestring, legger lærer Stokke Johnsen til.
– Elevene våre opplever ofte at de ikke strekker til i mange andre områder ellers i hverdagen. At de får aktivt delta på noe som dette gir de en etterlengtet mestringsopplevelse som bidrar til positiv egenverdi.