Osloskolen er delt, og det er vestkanten som gjør det best, har vi fått vite gjennom en artikkelserie i Aftenposten de siste ukene. Men det finnes unntak. Grorud skole gjør det svært bra på de nasjonale prøvene, og det med en helt annen elevmasse enn på de fleste vestkantskoler. Skolens, elevenes og foreldrenes innsats er mye av forklaringen, tror skolens rektor, Hardis Jenny Nyheim.
– Når man sammenligner vår skole med skolene på vestkanten, ser man at det er langt flere som starter på et lavere nivå i leseferdigheter her. Derfor var det selvfølgelig gledelig og et lite sjokk da vi så hvor godt våre elever gjorde det på prøven i 2010, sier hun til Aftenposten.
Hun får støtte av kontaktlærer Marta Eidskrem
– Det er litt ekstra gøy at det er Grorud skole som gjør det så bra. Det vil jo si at det ikke er noen umulighet å lykkes med den elevmassen vi har også, sier hun.
Tilpasset pedagogikk
Det er en utfordring at elevene har svært ulike kulturelle referanser, forteller Eidskrem. Det kan gjøre det vanskelig å forstå tekster med “typisk norsk” innhold. Derfor bruker lærerne egne teknikker for å få alle til å henge med.
– Det går på ordforklaringer, repitisjon og gjentakelser – før vi starter med dagens tema. På veggen henger plakater med leseknep og tips. Innstillingen her er at det er kult å være god. Når du har noen sånne elever, smitter det veldig over i positiv forstand, sier Eidskrem.