En rekke klager og avvik har ført til at den nye ledelsen i Drammen Taxi har innført strenge språktester og bøter for alle sine sjåfører.
Latest posts by Claudio Castello (see all)
- Stor interesse for tilskuddsordninger på kulturfeltet - 05.11.2024
- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
– I en konkret klage på en pasientreise, skulle pasienten fra Drammen til Akershus universitetssykehus på Lørenskog. Sjåføren kjørte til Aker sykehus i Oslo, halvannen mil unna, forteller Glenn A. Hole (35), daglig leder i Drammen Taxi til dt.no.
Hole begynte som daglig leder i Drammen taxi i mars, og tok affære da han opplevde “en økende vekst av klager” på sine sjåfører. Klagene som går igjen går ut på dårlig språkforståelse, at sjåfører ikke kommer til avtalt tidspunkt, nekter å ta oppdrag, kjører feil, er uhøflige og at de kjører for fort.
Kun to sjanser
I mai vedtok styret i Drammen Taxi derfor en rekke tiltak for å komme problemene til livs. Tiltakene går ut på at alle sjåfører, nye som gamle, også de etnisk norske, må gjennom en språk- og pasienttest. Testen må bestås før sjåførkortet utstedes og de kan kjøre pasienttransport.
Hvis den ansatte skulle stryke to ganger på testen vil Drammen Taxi oversende saken til fylkeskommunen for videre behandling.
– Vi mener fylkeskommunen da burde ta fra dem drosjeløyvet, forklarer Hole til dt.no.