- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Har hudfarge noe å si for hvilke kategorier du tilhører? Mye tyder på det. Datingapper som Grindr gjør det som nevnt mulig å filtrere ut fra etnisitet/hudfarge («hvit», «mørkhudet», «arabisk», «asiatisk» og så videre), og dette tilrettelegger dessverre for at uheldige seksuelle stereotypier blir bevart og videreutviklet. For eksempel ser vi i Vesten gjerne arabere og mørkhudete menn som virale og maskuline, noe som gjør at de er forventet å ha aktive roller (for eksempel wolf eller daddy), samtidig som vi anser asiatiske menn som feminine og dermed presser dem inn i passive roller (som twink).
Slik går et utdrag fra Aasmundsens første bok FRI? – Fanget i en seksuelt frigjort tid, en bok som ifølge forfatteren tar opp forutinntatte holdninger og stereotypier.
Forfatteren bruker sine egne opplevelser fra datingapper og sine egne stereotypiske holdninger. Selv har han også en bachelorgrad i Globale utfordringer med fordypning i mangfold fra Leiden University College i Haag i Nederland.
– Gjennom studiene ble jeg oppmerksom på slike underbevisste strømninger som preger samfunnet vårt. Jeg ble oppmerksom på min egen praksis, på hvordan jeg sveipet vekk menn som hadde en annen bakgrunn enn min egen. Jeg ble oppmerksom på hvordan enkelte på Grindr hadde “no blacks” og “no asians” i sin profilbeskrivelse. At man sorterte bort mennesker. Og jeg ville etterhvert vite mer om hvorfor dette skjer.
Han mener slike holdninger tilbakeviser den selverklærte myten om at man i moderne samfunn er seksuelt frigjort.
– Vi har nå en datingverden som i større grad har blitt utseendefiksert, overfladisk og ekskluderende, som skaper mer ensomhet.
Seksuell rasisme
Jakob hevder at både homofil og heterofil dating i dag preges av det han kaller seksuell rasisme.
– Seksuell rasisme er tosidig. Den handler enten om at man velger bort visse mennesker kun på bakgrunn av etnisitet, ofte med unnskyldning om at det «bare er en personlig preferanse». Eller så handler det om en eksotifisering av folk med en spesiell bakgrunn. Begge versjonene opprettholder et slags romantisk apartheid hvor sex og følelser begrenses av hudfarge.
– Kan man utvikle “seksuell rasisme”?
– Seksuell rasisme er et kulturelt produkt. Vesten har hatt en lang historie med raseskille, kolonisering, etnisk diskriminering og undertrykking, og europeisk etnisitet har over lang tid blitt forbundet med rikdom og skjønnhet i samfunn, politikk og populærkultur. Dette gjør at «hvithet» fremdeles ofte rangeres høyere i underbevisstheten vår. Mange tenker at de ikke kan være tiltrukket av personer med visse hudfarger, men det skjer nesten aldri at denne hudfargen er hvit. Hvitt er selvsagt ikke objektivt sett penere enn resten av fargespekteret, men vi er omtrent programmert til å tenke slik.
– Velger ikke vanligvis folk bort potensielle partnere på bakgrunn av personlighet? Og med tanke på sin egen seksuelle autonomi?
– Å ha seksuelle preferanser er ofte begrunnet med ting som kompatibel personlighet. Men også historiske og kulturelle årsaker spiller en underbevisst rolle.
Hvithet, hypermaskulinitet og passivitet
I datingverdenen kommer den seksuelle rasismen med en del seksuelle stereotypier.
– I den homofile datesfæren knyttes grupper som svarte og arabere opp til røffhet, hypermaskulinitet og overveldende seksualitet. Asiatere sees på som tilbakeholdne og fysisk veike.
Rasialiserte oppfatninger rundt seksualitet følger ofte kutyme rundt seksuelle relasjoner mellom homofile menn.
– Seksuelle relasjoner er som regel sentrert rundt en “aktiv” og “passiv”, altså den som penetrerer eller den som blir penetrert. Ifølge de seksuelle stereotypiene bør for eksempel arabere og afrikanere være aktive, og asiatere passive.
Fokus på voksenfilmindustrien
Forfatteren ser for seg at voksenfilmindustrien har også påvirket i negativ retning.
– Særlig homofil porno bruker mye rasialisert innhold, særlig med svarte som velutrustede og villige.
Slike underbevisste oppfatninger er farlige i det lange løp, legger han til.
– Porno er selvsagt fantasi, men det er ikke umulig å tenke seg at noen av strukturene fra pornoen kan ligge i underbevisstheten vår i møte med mennesker i det virkelig liv. Det er viktig å ha et bevisst forhold til dette. Vi må kunne være i stand til å stille oss selv slike vanskelige og provoserende spørsmål.
Les også: – Rasisme, kroppspress og dømming i homomiljøet
Viktig å ta tak i egne oppfatninger
Selv har forfatteren begynt å sveipe oftere inn på Grindr-profiler med annen hudfarge, og begynt til å bryte ut av det “romantiske apartheidet” han kritiserer.
– Jeg ser dette som en del av skriveprosessen, og har lært veldig mye om meg selv, og om mine egne forestillinger. Jeg håper at de kan komme seg ut av rasialiserte oppfatninger rundt seksualitet og utvikler genuin åpenhet overfor andre. Vi må tørre å utfordre langvarige og internaliserte feiloppfatninger, understreker han.