Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo har opptil 50 nasjonaliteter i sine 37 etasjer.
Latest posts by Claudio Castello (see all)
- Norske mobilselskap outet asylsøkere - 23.12.2024
- – Jeg tenker på hvordan vi tar imot «de nye» i Norge - 23.12.2024
- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
Ved Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo er nesten en tredjedel av arbeidsstokken fra andre land. Slik har det vært siden hotellet ble åpnet i 1990, skriver Personal og Ledelse
I korridorene svirrer det på svensk, spansk, filippinsk, fransk, engelsk og norsk. Av 350 hotellmedarbeiderne har rundt 100 ansatte utenlandsk bakgrunn.
Handler om “vi-følelsen”
For at alle ansatte skal føle seg som en del av hotellfamilien har de en enkel filosofi. Hotelldirektør Tarje Hellebust er krystallklar.
– Alle må vise respekt for hverandre, uavhengig om du er fra Nairobi, Tokyo, Oslo eller Portugal. Lederne våre skal gå foran som et godt eksempel. Vi har nulltoleranse for manglende respekt. Grunnleggende i integreringsarbeidet er å skape en “vi-følelse” hos samtlige ansatte, og vi synes det er spesielt viktig når så mange ulike nasjonaliteter skal ro i samme båt, sier Hellebust til Ledernett.
Innebærer også konflikter
Et stort mangfold betyr også ulikheter innen religion, holdninger, politisk ståsted og erfaringsbakgrunn. Hotelldirektør Hellebust forteller om en alvorlig episode for noen år siden.
– Vi hadde en konflikt med tamilske ansatte, som var så alvorlig at de ansatte ble forfulgt etter arbeidstid. Vi anmeldte forholdet til politiet, og sett i etterkant var dette lurt fordi vi la listen for hva vi overhode ikke tolererer. Etter dette har vi ikke hatt slike flere episoder på hotellet, sier Hellebust.
Hovedtillitsvalgt Dilcia er opprinnelig fra Madeira i Portugal. Som ansattes representant i styret og med fast plass i AMU, kjenner hun godt til hotellets utfordringer.
– I det det oppstår konflikter internt i en gruppe med samme nasjonalitet, eller folkegruppe kan det være tøft. Og da er det viktig at vi går tidlig inn og forsøker å løse disse raskt, sier hun til Personal og Ledelse.
Ingen integreringshysteri
Hotelldirektørens oppskrift på god integrering er enkel.
– Ikke lag noe hysteri. Ikke gjør noe annet en det mest grunnleggende som finnes, vis respekt. Sørg for en god filosofi som alle forstår. Til syvende og sist er det normal god folkeskikk som gjelder, avslutter Hellebust.