Ibrahim Maalouf er en av veldig få som driver med en fusjon av sjangrene oriental, moderne og melodisk jazz med noen elektroniske virkemidler. Han er hovedsaklig en jazzmusiker, han varemerke er hans blandede lydbilde. Nå kommer han for første gang til Norge.
– Det er oppveksten i Paris med sine libanesiske foreldre som dannet grunnlaget. Da han var syv år begynte han å spille trompet med sin far og lærte arabisk musikk med de karakteristiske kvarttonene, en sjelden ferdighet på trompet. Veien videre førte han til klassisk trompetstudier. Jazzen er selvlært, og ervervet gjennom spilling på jazzklubber i Paris med storband og en rekke bandkonstellasjoner, hele tiden på jakt etter sitt sound, står det i presseskrivet.
I 2000 begynte det for alvor å løsne da Maalouf møtte produsenten Marc-Antoine Moreau som introduserte han for cellisten Vincent Segal. Dette var starten på en rekke musikalske møter med alt fra Amadou & Mariam, Matthieu Chedid, Lhasa de Sela, Marcel Khalifé, til Elvis Costello, Sylvia Schwartz og Sting. Siden har han mottatt flere priser, og er i disse dager aktuell med sitt tredje album.
Ettertraktet
Maalouf kommer til Cosmopolite med ett vellag av musikere som vil fylle scenen med ett rikholdig lydbilde som både er vakkert, mektig, fremmed og kjært på en og samme tid.
Den fransk-libanesiske trompeteren Ibrahim Maalouf er en ettertraktet og særegen musiker. Det er oppveksten i Paris med sine libanesiske foreldre som dannet grunnlaget. Da han var syv år begynte han å spille trompet med sin far og lærte arabisk musikk med de karakteristiske kvarttonene, en sjelden ferdighet på trompetVeien videre førte han til klassisk trompetstudier på universitetet i Paris.
– Jazzen er selvlært, og ervervet gjennom spilling på jazzklubber i Paris med storband og en rekke bandkonstellasjoner, hele tiden på jakt etter sitt sound, forteller han.