- Utrops utgave 48 – 2024 er ute nå! - 12.12.2024
- Forside av utgave 48-2024 - 12.12.2024
- Utrops utgave 47 – 2024 er ute nå! - 05.12.2024
På oppdrag for Treparts bransjeprogram for bilbransjen har Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) kartlagt arbeidsforholdene og utfordringer knyttet til useriøsitet og kriminalitet i bilbransjen. SØA finner blant annet at deler av bilbransjen kjennetegnes ved lav lønn, lav organisasjonsgrad og høy innvandrerandel.
I rapporten drøftes ulike tiltak som kan tenkes innføres for å forebygge og bekjempe problemene – deriblant allmenngjøring av tariffavtale, HMS-kort, holdningskampanjer og styrket samarbeid på tilsynssiden.
Kartleggingen er basert på litteraturstudie, intervju, spørreundersøkelser besvart av forbrukere og virksomheter og registerdata.
– Jeg må vel si at jeg har blitt sjokkert. Jeg visste at det var ille, men ikke så ille, sier arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til Dagbladet.
– Dette er tapte penger som kunne blitt investert i norske arbeidstakere, men som i stedet går til kriminelle, sier Isaksen, som legger til:
– Du kan godt kalle det for frontlinjen i kampen mot arbeidskriminaliteten.
Les sammendrag og/eller hele rapporten «Kartlegging av arbeidsforhold i bilbransjen»
Han peker på A-krimsenterets rapport om bilpleiebransjen:
- I halvparten av virksomhetene fant kontrollørene personer som ikke har vært registrert som ansatte eller fått innberettet lønn.
- I 65 prosent av virksomhetene har man informasjon om at det kan være utbetalt svart lønn.
- 68 prosent av virksomhetene har minst én aksjonær eller rollehavere som tidligere straffedømt i hovedsak for arbeidslivskriminalitet.
- Uten unntak ble det funnet brudd på arbeidsmiljøloven.