- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
I innlegget begrunnet hun påstanden med å argumentere at sterke fordommer og krenkelser finnes også mellom minoritetsgruppene.
– Kjernen i den opprinnelige debatten om moralpolitiet var nettopp mobbing mellom muslimer, skriver hun til Dagbladet.
Johansen viser også til Elevundersøkelsen for 2011 for videre begrunnelse.
– Halvparten av elevene opplever diskriminering grunnet kjønn, religion eller nasjonalitet. Ifølge Opplæringsloven har alle elever rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Likevel opplever ikke alle elever skolehverdagen som mobbefri og ikke-diskriminerende.
Finn ut om hetsen
Ifølge Johansen blir muslimske elever blir hetset av andre muslimer som mener de ikke er “gode” muslimer.
– Flere elever opplever motstand fra medelever i skolegården på grunn av vestlig klesstil eller kontakt med det motsatte kjønn. Religion er et tema i skolegården allerede i første klasse. Jenter uten hijab hetses av barn som mener hijab er forventet av kvinner.
Som løsning mener hun diskusjon er et viktig redskap
– For å få bukt med dette må man diskutere hvorfor enkelte individer føler de har rett til å diktere andre angående religion, skriver hun videre.